Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-56
MÓWIENIE, SŁUCHANIE:
Tematy:
- Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne, kulturowe (na podstawie aktualnych tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu)
- Wybory
Słuchanie: rozwijanie słuchu i pamięci, słuchanie wywiadów, audycji radiowych i telewizyjnych, programów naukowych, dyskusji, przemówień, wykładów, piosenek, talk-show itd.
PISANIE:
Temat: Tekst jako podstawa działalności naukowej filologa
- jak napisać konspekt, adnotację i referat;
- praca z tekstem naukowym: wyszczególnienie wyrazów kluczowych, ułożenie planu odtwórczego (na podstawie istniejącego tekstu), analiza i poprawianie tekstu (przekształcenie, transformacja zdań/poszczególnych fragmentów tekstów tak, aby otrzymać logiczne i poprawne zdanie/fragment tekstu).
Tematy: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne; Wybory
- jak napisać rozprawkę;
- redagowanie tekstu rozprawki (wybrane aspekty): podział tekstu na akapity itd., zastosowanie cytatów, poprawianie tekstu pod względem spójności i logiki.
GRAMATYKA (z elementami stylistyki):
Tematy:
1. Odmiana imion, nazwisk i imion odojcowskich. Używanie nazwisk w tekstach naukowych z przyimkiem albo bez przyimka (согласно М. А. Шелякину, вслед за М. А. Шелякиным, по утверждению М. А. Шелякина, с точки зрения М. А. Шелякина и под.);
2. używanie wyrazów какой – который;
3. strona bierna i czynna czasownika; imiesłowy przymiotnikowe; krótsza forma imiesłowów przymiotnikowych biernych;
5. tworzenie przysłówkowych imiesłowów współczesnych i uprzednich. Imiesłowy przysłówkowe w zdaniu.
ORTOGRAFIA:
Tematy:
1. Pisownia wielkiej i małej litery;
2. pisownia przymiotników dzierżawczych na -ск-, -ский, -ов, -ев, -ин (Пушкинские чтения, пушкинский стиль, Далев словарь, Катин котёнок, тургеневские «Записки охотника»);
2. pisownia wyrazów złożonych z liczebnikami pisanymi cyframi; liczebniki porządkowe a dodawanie końcówek (1-го мая, 2-й вагон);
4. pisownia przyrostków -n-/ -nn- w przymiotnikach, przysłówkach, imiesłowach przymiotnikowych;
5. pisownia partykuł nie/ ni z różnymi częściami mowy;
6. używanie wybranych przyimków właściwych (кроме, между, из-за) i wtórnych (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.);
7. fakultatywnie: pisownia wybranych wyrazów złożonych; pisownia przyimków; pisownia przysłówków.
INTERPUNKCJA:
Przecinek
1. Przecinek w zdaniach ze spójnikami podwójnymi (если... то, хотя... но, так как... то, едва... как, лишь только... как);
2. przecinek w wyrażeniach porównawczych
3. przecinek przy wyrazach i zdaniach wtrąconych;
4. przecinek przy imiesłowach przymiotnikowych;
5. przecinek przy imiesłowach przysłówkowych;
6. przecinek w zdaniu złożonym podrzędnie.
Średnik
1. Średnik w rozbudowanych wypowiedzeniach złożonych;
2. średnik zastosowany do oddzielania pojedynczych zdań.
Dwukropek
1. Dwukropek a wyliczenie szczegółów.
Myślnik
1. Pojedyncze użycie myślnika.
Cytowanie
1. Oznaczanie cytatów.
Fakultatywnie: Nawiasy i wypowiedzi uzupełniające lub objaśniające tekst główny
CZYTANIE:
Tematy: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne; Wybory; Tekst jako podstawa działalności naukowej filologa
Czytanie tekstów ze zrozumieniem, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku. Czytanie tekstów z wykorzystaniem techniki „brzęczącego czytania”.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury i funkcji języka rosyjskiego, która jest zorientowana na zastosowanie praktyczne
rozumie teksty autentyczne i wypowiedzi ustne, które potrafi prawidłowo analizować i interpretować
ma opanowaną technikę czytania oraz posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem złożonych tekstów pisanych
potrafi skutecznie posługiwać się złożonymi konstrukcjami i szerokim zakresem słownictwa w mowie i piśmie w celu wyrażenia opinii oraz uczestnictwa w dyskusji z uwzględnieniem odpowiedniego stylu wypowiedzi
umie samodzielnie tworzyć długie, logiczne wypowiedzi (zarówno ustne jak i pisemne) z uwzględnieniem specyfiki dyskursu oraz zasad leksykalno-gramatycznych, interpunkcyjnych i stylistycznych
potrafi pracować z tekstem naukowym: samodzielnie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
‒ obecność na zajęciach,
‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
‒ pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy niedostatecznej oceny z testów),
‒ zaliczenie kolokwium semestralnego,
‒ przygotowanie zadań domowych (2 za nieprzygotowanie),
‒ przygotowanie prezentacji, ocena całego procesu.
Skala ocen / Kryteria oceniania
ocena bardzo dobry (bdb; 5,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 96%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu
ocena dobry plus (+db; 4,5):
kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
ocena dobry (db; 4,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
ocena dostateczny plus (+dst; 3,5):
kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
ocena dostateczny (dst; 3,0):
kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
ocena niedostateczny (ndst; 2,0):
kryterium ilościowe: poniżej 61%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych):
- Н. Н. Рогозная, Читаем тексты по специальности. Лингвистика, Санкт-Петербург 2010.
- А. Родимкина, З. Райли, Н. Ландсман, Россия сегодня, Warszawa 2003.
- А. Махнач, Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009.
- С. И. Дерягина, Е. В. Мартыненко, И. И. Гадалина, В газетах пишут. Учебное пособие для иностранцев, изучающих русский язык, Москва 2001.
- Л. И. Москвитина, В мире новостей, Санкт-Петербург 2009.
- N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
- Z. Burnewicz, L. Górska, Z. Nowożenowa, Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
- Ю. Л. Туманова, В. Г. Бойко, Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997.
- А. Л. Бердичевский, Н. Н. Соловьёва, Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002.
- И. А. Сокольчик, Русский язык. Синтаксис и пунктуация в тестах, Минск 2010.
- M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005.
- Inne materiały autorskie (podręczniki, czasopisma, artykuły popularno-naukowe).
- S. Karolak, Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, Warszawa 1998, tom I i II.
- М. А. Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва 1993.
- Д. Э. Розенталь, Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003.
- A. Mirowicz, I. Dulewiczowa, I. Grek-Pabisowa, I. Maryniakowa, Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II.
- D. Hessen, R. Szypuła, Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa1998, tom I i II.
- И. Б. Голуб, Упражнения по стилистике русского языка, Москва 2001.
- Л.З. Голованова, Пособие по научному стилю речи, Москва 1980.
- С. А. Хавронина, Г.Ф. Жидкова, Пособие по развитию навыков научной речи. Для иностранных студентов-филологов, Москва 1985.
- С. А. Хавронина, О.А. Крылова, Обучение иностранцев порядку слов в русском языке, Москва 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: