Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-PNJR-26
Życie rodzinne i towarzyskie:
zawieranie znajomości, określenie wieku, członków rodziny, kto gdzie mieszka, skąd pochodzi, gdzie pracuje, dzień pracy, czynności życia codziennego.
Czas wolny, zainteresowania, hobby:
formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia.
Szkoła:
typy szkół, przedmioty nauczania, przybory szkolne, oceny, życie szkoły (czynności ucznia na lekcji), kształcenie pozaszkolne, studia.
Wybrane zagadnienia dot. człowieka:
wygląd zewnętrzny, cechy charakteru (wprowadzenie)
zdrowie – podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, części ciała, zdrowy styl życia.
Dom, mieszkanie:
miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia, prace domowe, wynajmowanie mieszkania.
W mieście:
podróżowanie i turystyka – środki transportu, poczta, rozmowa przez telefon,
zakupy i usługi – rodzaje sklepów, nazwy towarów, sprzedawanie i kupowanie,
żywienie – artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne
wybrane informacje o Moskwie i Sankt-Petersburgu.
Artykulacja głosek języka rosyjskiego. Podstawowe modele akcentuacyjne w poszczególnych częściach mowy.
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach. Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe (wybrane zagadnienia).
Przysłówki miejsca, czasu, ilości, sposobu; stopniowanie.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Pisownia i interpunkcja; oznaczanie dźwięków rosyjskich na piśmie, alfabet rosyjski.
Pisownia samogłosek pod akcentem i w pozycji nieakcentowanej, po spółgłoskach twardych i miękkich, po twardym i miękkim znaku.
Pisownia przedrostków, grup spółgłoskowych w rzeczownikach, przymiotnikach i przysłówkach.
Pisownia twardego i miękkiego znaku w różnych częściach mowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Zna proste struktury leksykalno-gramatyczne w zakresie tematów określonych w podstawie programowej.
Tworzy wypowiedzi ustne (poprawne pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym) dotyczące opisywania ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie treści programowych. Relacjonuje wydarzenia, przedstawia i uzasadnia własną opinię.
Tworzy krótkie wypowiedzi pisemne (poprawne pod względem, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym) dotyczące opisywania ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. w zakresie treści programowych. Przedstawia i uzasadnia własną opinię.
Umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, opowiadanie, streszczenie i inne.
Wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielanie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń), potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi.
Stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe, by wyrazić intencje oraz stany emocjonalne.
Rozumie prosty tekst słuchany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora,
2. wyselekcjonować informacje,
3. określić kontekst sytuacyjny,
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Rozumie tekst czytany i potrafi:
1. określić główną myśl i intencję autora,
2. wyselekcjonować informacje,
3. określić kontekst sytuacyjny,
4. streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy.
Opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego. Poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, recytuje krótkie teksty.
Potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach. Zna i poprawnie stosuje konstrukcje intonacyjne w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych.
Rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia z komponentów PNJR jest:
1. REGULARNE UCZĘSZCZANIE NA ZAJĘCIA.
W ciągu roku akademickiego student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia dwa zajęcia, pozostałe muszą być usprawiedliwione na najbliższych zajęciach zaświadczeniem lekarskim. Liczba nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nie może przekraczać 1/3 liczby zajęć danego przedmiotu w danym roku akademickim. Opuszczenie większej ilości zajęć jest podstawą do odmowy przez prowadzącego zajęcia zaliczenia przedmiotu.
2. SPEŁNIENIE WYMOGÓW PROGRAMOWYCH.
Na początku roku akademickiego każdy prowadzący komponent PNJR przedstawia w formie ustnej zasady otrzymania zaliczenia, które ściśle określają zakres materiału do opanowania i przygotowania na zajęcia. W przypadku niespełnienia przez studenta któregokolwiek z warunków przedstawionych przez nauczyciela, a skutkujących niedostateczną znajomością przedmiotu, ma on prawo odmówić zaliczenia.
Oceny / Kryteria oceniania - jakościowe i ilościowe
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 96%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu.
dobry plus (db+; 4,5):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
dobry (db; 4,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
dostateczny plus (dst+; 3,5):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
dostateczny (dst; 3,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
niedostateczny (ndst; 2,0):
- kryterium ilościowe: poniżej 61%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
D.Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
J. Henzel, E. Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska, Warszawa 1997.
M. Marciszewska, Ż. Sładkiewicz, Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących, Gdańsk 2014.
A. Pado, Успех 1, Warszawa, 2002.
M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы по-новому cz.1, 2, Warszawa 2019.
A. Wrzesińska, От А до Я cz.1, 2, Łódź 2013.
M. Zybert, Новые встречи cz.1, 2, Warszawa 2003.
M. Zybert, Диалог cz.1, 2, Warszawa 2012.
В.С. Ермаченкова, Слушать и услышать, Санкт-Петербург 2008.
Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.
Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... 28 уроков русского языка для начинающих, Санкт-Петербург, 2008.
Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
И.В. Одинцова, Что вы сказали, Санкт-Петербург 2007.
С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: