Praktyczna nauka języka portugalskiego - mówienie 09-PNJPm-2LP-26
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Umiejętności komunikacyjne, narracyjne i opisowe.
2/ Słownictwo na poziomie A2 (sport, przyzwyczajenia i zwyczaje, reklama, przedmioty codziennego użytku, usługi, kino, muzyka – m. in. fado-, spektakle, telewizja, dieta, zdrowie, przesady, stres, medycyna, konsumpcjonizm, legendy, tradycje, portugalski w świecie etc.)
3/ Treści poznawcze (Różnorodność geograficzna i kulturowa Lusofonii, specyfika kultury Portugalii – fado, „santos populares”, etc.)
4/ Umiejętności interpersonalne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
1/ Komunikuje na poziomie A2: swobodnie uczestniczy w codziennej rozmowie, zadaje pytania, udziela informacji etc., formułuje proste dłuższe wypowiedzi.
2/ Potrafi opisać osoby, przedmioty, sformułować życzenia, sugestie, swobodnie rozmawiać na tematy dnia codziennego.
3/ Używa poprawnie prostych struktur gramatycznych.
4/ Rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego
5/ Ma świadomość wielokulturowego charakteru Lusofonii.
6/ Z powodzeniem pracuje w grupie.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
Kryteria oceny:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
1. Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa1, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
2. Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
3. Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
4. Carla Viana Coscarelli: Livro de Receitas do professor de Português, Autêntica, Belo Horizonte, 2003;
5. Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
6. Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
7. Margarida Silva: Prática e aprende, Porto: Porto Editora, 2007.
8. Edite Estrela: Saber Escrever, Saber Falar, Circulo de Leitores: Braga, 2004.
9. Carla Oliveira: Gramática aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
10. Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2006.
11. Opowiadania Sophii de Mello Breyner Andersen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: