Praktyczna nauka języka portugalskiego - gramatyka 09-PNJPg-3LP-36
Opis osoby – wygląd, cechy charakteru, samopoczucie.
Przedstawianie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację
warunków lub wyraża swoje warunki.
Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz
przyszłości.
Struktury wyrażające: prawdopodobieństwo, życzenia, warunek. Informacje
z zastosowaniem trybu łączącego.
Struktura tekstu argumentacyjnego, wywiadu, korespondencji prywatnej,
korespondencji mailowej.
Lektura i analiza przykładowych tekstów (literackich i nieliterackich)
Redagowanie tekstów argumentacyjnych, korespondencji prywatnej,
wywiadu, rozprawki.
Dłuższe debaty i dyskusje w grupach, parach bądź indywidualnie dotycząca
różnych tematów.
Tryb łączący.
Zdania bezokolicznikowe.
Zasady Reformy Ortograficznej 1990.
Poszerzenie informacji na temat zasad ortografii, akcentacji, podziału
sylabicznego wyrazów i interpunkcji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka.
Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując.
Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy, pod warunkiem, ze temat jest mu znany.
Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, opisu, krótkiej notatki prasowej, listu prywatnego, wywiadu, korespondencji mailowej, rozprawki.
Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną.
Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
Rozumie bardziej zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa.
Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat.
Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne.
Używa poprawnych struktur gramatycznych w wypowiedziach na tematy mu znane.
Kryteria oceniania
TRYB STACJONARNY
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test
Esej
Zadania ustne
Odsłuchy
TRYB ZDALNY
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu będzie hybrydowe: zaliczenie ciągłe (3 testy każdy po 20% oceny końcowej) + test końcowy (40% oceny końcowej)
Terminy zaliczenia: trzy kolokwia w ciągu semestru + test końcowy na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym – tryb on-line, TEAMS. Wyniki zostaną podane w USOSie w ciągu max. tygodnia. Informację o wpisaniu ocen do systemu podam na grupowego maila
Prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione za pomocą zwolnienia lekarskiego. W przypadkach wyjątkowych student może prosić o możliwość zaliczenia dodatkowej nieobecności – każdy przypadek będzie rozpatrywany oddzielnie. Zgoda na zaliczenie na podstawie wyznaczonej indywidualnej pracy studenta.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
- Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
- Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 1 i 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
- Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
- - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.
- . Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
- Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
- Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013
- Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001
- Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema
- Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel
- Guia do Acordo Ortográfico 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: