Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie 09-PNJPcz-4LP-46
Tematy społeczne, polityka, ekologia.
Przedstawianie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację warunków lub wyraża swoje warunki.
Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz
przyszłości.
Struktury wyrażające: prawdopodobieństwo, życzenia, warunek. Informacje
z zastosowaniem trybu łączącego.
Struktura tekstu argumentacyjnego, eseju, korespondencji biznesowej,
maili, CV, listu motywacyjnego.
Lektura i analiza przykładowych tekstów (literackich i nieliterackich)
Słownictwo użyteczne przy redagowaniu tekstu argumentacyjnego,
korespondencji biznesowej i maili.
Dłuższe debaty i dyskusje w grupach, parach bądź indywidualnie dotycząca
różnych tematów.
Tryb łączący.
Zdania: warunkowe, przyczynowe, czasowe, celowe, wynikowe.
Konstrukcje peryfrastyczne.
Poszerzenie informacji na temat zasad ortografii, akcentacji, podziału
sylabicznego wyrazów i interpunkcji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka.
Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując.
Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy.
Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, CV, listu motywacyjnego, listów biznesowych i maili.
Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną.
Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
Rozumie zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa, nie znając koniecznie 100% słownictwa.
Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat.
Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne.
Pokazuje stosunkowo wysoki stopień gramatycznej kontroli.
Nie popełnia błędów, które powodują niezrozumienie przekazu i potrafi samodzielnie poprawić prawie wszystkie błędy.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, egzamin ustny.
Kolokwium pisemne.
Test, esej, zadania ustne, odsłuchy.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
- Ana Tavares: Português XXI 3, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
- Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
- Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.
- Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
- Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
- Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013
- Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001
- Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema
- Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel
- Guia do Acordo Ortográfico 1990
- Maria Assis Costa: Modelos de Cartas Comerciais em Português e Inglês, Edições Cetop, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: