Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie 09-PNJPcz-3LP-36
Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Prezentacje indywidualne, w parach bądź w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne.
Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Debaty w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne (argumentacja, wyrażanie opinii, przeciwstawianie się rozmówcy, itp.)
Prezentacja słownictwa do wykorzystania w redakcji różnorodnych typów tekstów.
Ćwiczenia praktyczne: czytanie tekstu, wyodrębniając przydatne wyrazy i zwroty. Redagowanie własnych tekstów.
Prezentacja słownictwa i związków frazeologicznych przydatnych w różnych rodzajach wypowiedzi.
Czytanie tekstów i formułowanie opinii – „Bitwa na argumenty” między dwiema grupami.
Prezentacja zagadnień będących tematem debaty, prowadzenie debaty na wybrane tematy. Wypowiedzi indywidualne oraz praca w grupach, debata pomiędzy poszczególnymi grupami, argumentacja i kontrargumentacja w języku portugalskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka.
Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując.
Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy, pod warunkiem, ze temat jest mu znany.
Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, opisu, krótkiej notatki prasowej, listu prywatnego, wywiadu, korespondencji mailowej, rozprawki.
Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną.
Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
Rozumie bardziej zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa.
Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat.
Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne.
Używa poprawnych struktur gramatycznych w wypowiedziach na tematy mu znane.
Kryteria oceniania
TRYB STACJONARNY
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test
Esej
Zadania ustne
Odsłuchy
TRYB ZDALNY
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu będzie hybrydowe: zaliczenie ciągłe (3 prace każda po 20% oceny końcowej) + test końcowy (40% oceny końcowej)
Terminy zaliczenia: trzy kolokwia/prace w ciągu semestru + test końcowy na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym – tryb on-line, TEAMS. Wyniki zostaną podane w USOSie w ciągu max. tygodnia. Informację o wpisaniu ocen do systemu podam na grupowego maila.
Prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione za pomocą zwolnienia lekarskiego. W przypadkach wyjątkowych student może prosić o możliwość zaliczenia dodatkowej nieobecności – każdy przypadek będzie rozpatrywany oddzielnie. Zgoda na zaliczenie na podstawie wyznaczonej indywidualnej pracy studenta.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
- Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
- Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 1 i 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
- Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
- - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.
- . Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
- Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
- Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013
- Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001
- Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema
- Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel
- Guia do Acordo Ortográfico 1990
- W. Charchalis, Antologia opowiadań portugalskich do nauki języka portugalskiego, dzieło niepublikowane.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: