Praktyczna nauka języka portugalskiego - tekst pisany i tłumaczenie 09-PNJPTPT-56
Rzeczywistość w Portugalii i Brazylii: argumentowanie, wpływanie na innych, wyrażanie opinii, przekonywanie; pytanie o przyczynę; konektory logiczne przyczyny i celu; wyrażenia wątpliwości, użycie Conjuntivo
Problemy imigrantów i emigracja: porównywanie sytuacji, subiektywne ocenianie postawy czy zachowania; wywiad ze świadkami wydarzeń, Conjuntivo cd.;
Portugalia i jej wyspy. Opisywanie w czasie przeszłym i teraźniejszym; wyrażenia idiomatyczne, czasowniki pochodne od fazer, pedir, vir, ver, ter. Słowotwórstwo.
Przedstawienie tekstów prasowych i informacji graficznych z mediów w Portugalii i Brazylii, przegląd aktualnej prasy, omówienie słownictwa prasowego, lektura artykułów związanych z tematem, dyskusja na temat za i przeciw prasy papierowej i internetowej.
Opisanie aktualnej sceny politycznej w Portugalii: parlament i partie polityczne, komentarz najświeższych doniesień prasowych związanych z polityką.
Zapoznanie się z formą informacji radiowych i telewizyjnych. Komentowanie aktualnych wydarzeń medialnych.
System edukacyjny w Portugalii i Brazylii, a system edukacyjny w Polsce, podstawowe różnice i problemy. Rozmowy z nativami na temat edukacji.
Opisywanie tradycji i typowych produktów portugalskich z różnych regionów kraju. Synonimy i idiomy – wyrażenia potoczne.
Przedstawienie problemów związanych ze środowiskiem naturalnym z punktu widzenia rządu i organizacji ekologicznych. Lektura kilku artykułów przedstawiających temat z różnych punktów widzenia, debata końcowa.
Przedstawienie aktualnej sytuacji gospodarczej, rynku pracy, etc. Komentarz najświeższych doniesień prasowych na ten temat.
Omówienie podstawowych problemów rynku turystycznego w Portugalii z perspektywy rządu, organizacji ekologicznych i zwykłych obywateli. Prezentacja studentów.
Omówienie aktualnych wydarzeń z życia kulturalnego Portugalii i Brazylii - festiwale filmowe, nowości wydawnicze, wystawy. Prezentacje studentów.
Przedstawienie tekstów narracyjnych, ich struktury i zasady ich redagowania.
Przedstawienie słownictwa i struktury gramatyczne użyteczne przy redagowaniu tekstu narracyjnego.
Lektura i analiza przykładowych tekstów narracyjnych: legendy, opowiadania, itp.
Redagowanie tekstu narracyjnego
Efekty kształcenia
dokonać szczegółowych opisów i prezentacji na tematy złożone. Potrafi wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku i namyślania się. Posługuje się szerokimi zasobami leksykalnymi, co pozwala na łatwe zastąpienie ewentualnych braków poprzez stosowanie różnorodnych strategii kompensacyjnych.
potrafi rozpoznać szeroką gamę wyrażeń idiomatycznych, przysłów, powiedzeń i wyrazów potocznych.
rozumie bez trudności wypowiedzi ustne na tematy złożone i abstrakcyjne.
może sporadycznie popełniać błędy gramatyczne, jednak jest zdolny do autokorekty i nie popełnia poważniejszych błędów leksykalnych.
czyta ze zrozumieniem artykuły, reportaże i inne teksty publicystyczne w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy.
potrafi streszczać informacje z różnych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia oraz stosując poprawnie mowę zależną.
umie przygotować prezentację grupową na dany temat korzystając z różnych źródeł prasowych oraz innych mediów we współpracy z innymi studentami.
prowadzi złożoną dyskusję na tematy związane z życiem politycznym, społecznym i kulturalnym współczesnej Portugalii i Brazylii, precyzyjnie formułując swoje myśli i poglądy.
zna schemat strukturalny i treściowy do redagowania tekstu narracyjnego
potrafi wykorzystać różnorodne techniki narracyjne (typ narratora, fokalizacja punktu widzenia, perspektywy czasowe, dywersyfikacja środków stylistycznych), opis ludzi, przedmiotów i miejsc, biorąc pod uwagę ich funkcje wewnątrz narracji.
stosuje urozmaicone struktury gramatyczne, słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
redaguje tekst narracyjny, tworzy spójny, jednolity i bogaty tekst, używa przy tym konektorów tekstu.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
-umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
Literatura
1. Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
2. Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
3. Carla Viana Coscarelli: Livro de Receitas do professor de Português, Autêntica, Belo Horizonte, 2003;
4. Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
5. Ana Tavares: Português XXI 3, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
6. Margarida Silva: Prática e aprende, Porto: Porto Editora, 2007.
7. Edite Estrela: Saber Escrever, Saber Falar, Circulo de Leitores: Braga, 2004.
8. Carla Oliveira: Gramática aplicada Níveis intermédio e avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.
9. Francisco Antunes: Português mais, Porto Editora, Porto, 1997.
10. Ana Tavares: A atualidade em português, Lidel, Lisboa, 2002.
11. Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: