Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie - rozumienie 09-PNJPLC-14
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu A1 (czas teraźniejszy, czas przeszły dokonany i niedokonany, tryb rozkazujący, przedimki, różne typy zdań, konstrukcje peryfrastyczne, przymiotnik, przysłówek etc.)
2/ Słownictwo na poziomie A1 (dane osobowe, miasto, jednostki czasu, kulinaria, środki transportu, zainteresowania, hobby, państwa i miasta, kolory, liczby, czas wolny, ciało, zdrowie i choroby, charakterystyka postaci, opis przestrzeni, reklama, tradycje i święta, podróże, zawody i profile profesjonalne etc.)
3/ Podstawowe typy tekstów (opis, opowiadanie, legenda, notatka dziennikarska etc.)
4/ Treści poznawcze (zwyczaje, święta, współczesność Lusofonii, Traktat Ortograficzny 1990)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ Komunikuje na poziomie A1: uczestniczy w codziennej rozmowie, zadaje pytania, udziela informacji etc.
2/ Potrafi opisać osoby, przedmioty, sformułować życzenia, sugestie, swobodnie rozmawiać na tematy dnia codziennego.
3/ Używa poprawnie prostych struktur gramatycznych, ale wciąż może popełniać pewne podstawowe błędy.
4/ Rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego
5/ Redaguje proste teksty .
6/ Rozumie proste teksty pisane.
7/ Ma świadomość wielokulturowego charakteru Lusofonii.
8/ Z powodzeniem pracuje w grupie
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
Literatura
1. Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa1, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
2. Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
3. Carla Viana Coscarelli: Livro de Receitas do professor de Português, Autêntica, Belo Horizonte, 2003;
4. Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
5. Ana Tavares: Português XXI 1, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
6. Margarida Silva: Prática e aprende, Porto: Porto Editora, 2007.
7. Edite Estrela: Saber Escrever, Saber Falar, Circulo de Leitores: Braga, 2004.
10. Carla Oliveira: Gramática aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
11. Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: