Praktyczna nauka języka portugalskiego - praca z tekstem mówionym i pisanym 09-PNJPFE-22
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu A2 (Czasy przeszłe, czasy zaprzeszłe, bezokolicznik osobowy, czas przyszły, tryb warunkowy, mowa zależna/niezależna, następstwo czasów, zdania złożone, różnice gramatyczne między wariantem europejskim a amerykańskim, etc.)
2/ Słownictwo na poziomie A2 (sport, przyzwyczajenia i zwyczaje, reklama, przedmioty codziennego użytku, usługi, kino, muzyka – m. in. fado-, spektakle, telewizja, dieta, zdrowie, przesady, stres, medycyna, konsumpcjonizm, legendy, tradycje, portugalski w świecie etc.)
3/ Podstawowe typy tekstów (opis, opowiadanie, legenda, notatka dziennikarska, instrukcje obsługi, proste teksty literackie, piosenki etc.)
4/ Treści poznawcze (Różnorodność geograficzna i kulturowa Lusofonii, specyfika kultury Portugalii – fado, „santos populares”, etc.)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ Komunikuje na poziomie A2: swobodnie uczestniczy w codziennej rozmowie, zadaje pytania, udziela informacji etc., formułuje proste dłuższe wypowiedzi.
2/ Potrafi opisać osoby, przedmioty, sformułować życzenia, sugestie, swobodnie rozmawiać na tematy dnia codziennego.
3/ Używa poprawnie prostych struktur gramatycznych.
4/ Rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego
5/ Redaguje proste teksty.
6/ Rozumie proste teksty pisane.
7/ Ma świadomość wielokulturowego charakteru Lusofonii.
8/ Z powodzeniem pracuje w grupie.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
Literatura
1. Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa1, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
2. Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
3. Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
4. Carla Viana Coscarelli: Livro de Receitas do professor de Português, Autêntica, Belo Horizonte, 2003;
5. Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
6. Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
7. Margarida Silva: Prática e aprende, Porto: Porto Editora, 2007.
8. Edite Estrela: Saber Escrever, Saber Falar, Circulo de Leitores: Braga, 2004.
9. Carla Oliveira: Gramática aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
10. Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2006.
11. Opowiadania Sophii de Mello Breyner Andersen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: