Praktyczna nauka języka portugalskiego 09-PNJP-16
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Treści gramatyczne odpowiednie dla poziomu A1 (czas teraźniejszy, czas przeszły dokonany i niedokonany, tryb rozkazujący, przedimki, różne typy zdań, konstrukcje peryfrastyczne, przymiotnik, przysłówek etc.)
2/ Słownictwo na poziomie A1 (dane osobowe, miasto, jednostki czasu, kulinaria, środki transportu, zainteresowania, hobby, państwa i miasta, kolory, liczby, czas wolny, ciało, zdrowie i choroby, charakterystyka postaci, opis przestrzeni, reklama, tradycje i święta, podróże, zawody i profile profesjonalne etc.)
3/ Podstawowe typy tekstów (opis, opowiadanie, legenda, notatka dziennikarska etc.)
4/ Treści poznawcze (zwyczaje, święta, współczesność Lusofonii, Traktat Ortograficzny 1990)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ Komunikuje na poziomie A1: uczestniczy w codziennej rozmowie, zadaje pytania, udziela informacji etc.
2/ Potrafi opisać osoby, przedmioty, sformułować życzenia, sugestie, swobodnie rozmawiać na tematy dnia codziennego.
3/ Używa poprawnie prostych struktur gramatycznych, ale wciąż może popełniać pewne podstawowe błędy.
4/ Rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego
5/ Redaguje proste teksty .
6/ Rozumie proste teksty pisane.
7/ Ma świadomość wielokulturowego charakteru Lusofonii.
8/ Z powodzeniem pracuje w grupie
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
1. Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa1, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;
2. Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;
3. Carla Viana Coscarelli: Livro de Receitas do professor de Português, Autêntica, Belo Horizonte, 2003;
4. Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;
5. Ana Tavares: Português XXI 1, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.
6. Margarida Silva: Prática e aprende, Porto: Porto Editora, 2007.
7. Edite Estrela: Saber Escrever, Saber Falar, Circulo de Leitores: Braga, 2004.
10. Carla Oliveira: Gramática aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.
11. Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: