Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane 09-PNJNsz-66
Wokół przyjaźni i rodziny
Sąsiedztwo
Konflikty między generacjami
Przedmioty, produkty, eksponaty
Świat pracy
Podanie o pracę
Od kłótni do porozumienia
Negocjacje
Użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem
Strona bierna
Strona bierna z czasownikami modalnymi
Zaimki względne w zdaniach przydawkowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student/ka:
zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
potrafi w języku niemieckim zrozumieć teksty czytane i słuchane, min. ankiety, wywiady, artykuły, opisy przedmiotów dotyczące tematyki omawianej na zajęciach, rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy
potrafi w języku niemieckim wypowiedzieć się na tematy omawiane na zajęciach dotyczące przyjaźni, rodziny, sąsiedztwa i pracy; wrazić swoje życzenia, obojętność i aprobatę, przekonanie na jakiś temat, sformułować argumenty za i przeciw, przedstawić prezentację ustną; potrafi zabrać stanowisko w konkretnej sytuacji komunikacyjnej i odpowiednio uzasadnić swoje zdanie, a także dopytać w razie niejasności
potrafi napisać streszczenia artykułów, opisać diagram, napisać podanie o pracę, wypowiedzieć się w formie pisemnej na zadany temat, sformułować krótki tekst reklamowy
potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę językową w oparciu o słowniki, leksykony także w wersji online, blogi
posiada umiejętność przygotowania projektu i prezentacji na zadany temat, efektywnie organizując swoją pracę podczas pracy w projekcie i przygotowań prezentacji
ma uporządkowaną wiedzę ogólną na tematy z zakresu omawianej na zajęciach problematyki, związanej w szczególności z relacjami międzyludzkimi i związanymi ze współczesnym światem pracy
ma świadomość kompleksowej natury języka, szczególnie jeśli chodzi o wieloznaczność niektórych słów, użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem, strony biernej, strony biernej z czasownikami modalnymi i zaimków względnych w zdaniach przydawkowych
Kryteria oceniania
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy:
Obowiązkowa obecność na zajęciach oraz aktywny udział w nich.
Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:
- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),
- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),
- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
- Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:
- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,
- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,
- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,
- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,
- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
Sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.
Ilościowo-jakościowe wskaźniki oceny końcowej z przedmiotu:
5 Bardzo dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, bardzo aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.
4+ Ponad dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.
4 Dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.
3+ Ponad dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z drobnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach.
3 Dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z pewnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach.
2 Niezaliczenie i brak poprawy któregoś z testów śródsemestralnych, wypracowań pisemnych ocenionych na ocenę niedostateczną lub niezaliczonej prezentacji; stosunkowo częste nieprzygotowanie zadań domowych; słaba aktywność na zajęciach; niedostateczna frekwencja na zajęciach (powyżej trzech nieusprawiedliwionych nieobecności). Wystąpienie jednego z powyższych kryteriów negatywnych (z wyjątkiem kryterium aktywności na zajęciach) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.
Kryteria oceny egzaminu:
A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:
- zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,
- względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,
- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
- poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,
- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.
Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.
Literatura
Albert Daniels, Renate Köhl-Kuhn, Klaus F. Mautsch, Ilse Sander, Heidrun Tremp Soares (2013). Mittelpunkt neu B2.1 Lehr- und Arbeitsbuch mit Audio CD. LektorKlett
Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: