Praktyczna nauka języka niemieckiego (fonetyka praktyczna) 09-PNJNfp-DL16
zakres tematyczny związany z opisem miejscowości rodzinnej, domu, mieszkania, ich urządzaniem, szukaniem pokoju/mieszkania do wynajęcia, różnymi możliwościami zakwaterowania studentów, mieszkaniem na wsi i w mieście, itp
zakres tematyczny związany z zakupami w małych sklepach i supermarketach, trickami i pułapkami supermarketów, spożywaniem posiłków, zdrowym żywieniem, żywnością fastfood, typami sprzedawców i klientów itp
zakres tematyczny związany z rodziną, jej tradycyjnymi i współczesnymi formami, singlami w społeczeństwie, rolami społecznymi kobiety i mężczyzny (kariera zawodowa a rodzina i wychowanie dzieci), stylami życia, uroczystościami rodzinnymi itp
zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (samogłosek, dwugłosek i wybranych trudnych spółgłosek); czytanie wyrazów, fraz, zdań, wierszy oraz innych tekstów, także alfabetu i skrótów; wymowa standardowa i niestandardowa
podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: koniugacja czasowników, formy podstawowe czasowników nieregularnych, czasowniki regularne i nieregularne w zależności od znaczenia, przechodnie i nieprzechodnie trudne do rozróżnienia, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czas Perfekt z „haben” i „sein”; tryb rozkazujący, rekcja czasownika; deklinacja rzeczowników (także odprzymiotnikowych i odimiesłowowych) i przymiotników; stopniowanie przymiotnika; przyimki łączące się z poszczególnymi przypadkami oraz służące do określania miejsca, czasu i przyczyny; użycie rodzajnika) oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze
Potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze
Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów
Przygotowuje podczas zajęć i/lub w domu krótkie i dłuższe wypowiedzi pisemne i/lub formy użytkowe w języku niemieckim oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka
Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie i dłuższe formy pisemne przygotowywane na zajęciach i/lub w domu, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne.
Sposoby oceniania dostosowane są do charakteru zajęć. W zależności od komponentu, zajęcia kończą się zaliczeniem ustnym lub pisemnym, cząstkowym lub końcowym. Szczegóły podaje wykładowca w warunkach zaliczenia.
Kryteria oceniania:
ocena z fonetyki praktycznej – średnia z dwóch ocen za czytanie fragmentu tekstu (teksty przesyłane są studentom na początku semestru do samodzielnego opracowania) oraz omówienia głosek w podkreślonych wyrazach:
czytanie fragmentu tekstu ok. 10-12 linijek, błędy/oceny:
• 1-2 5,0
• 3-4 4,5
• 5-6 4,0
• 7-8 3,5
• 9-10 3,0
• 11… 2,0
omówienie 10 głosek w wyrazach z tekstu, błędy/oceny:
• 1 5,0
• 2 4,5
• 3 4,0
• 4 3,5
• 5-6 3,0
• 7… 2,0
Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych, zadań sprawdzających znajomość lektury:
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
ocena wypowiedzi pisemnych:
• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, pełna poprawność ortograficzna
• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wysoki stopień poprawności ortograficznej
• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w większości poprawna i logiczna, niewielka ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia tekstu, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, nieliczne usterki w zakresie poprawności ortograficznej
• 3,5 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna, ortograficzna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi
Literatura
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, materiały audio, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, udostępnione na potrzeby zajęć.
Opcjonalnie: lektura do przygotowania w ramach pracy własnej
C. i P. Martens: Phonetik der deutschen Sprache, München 1961; H. Domińczak: Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993 (+kaseta); R.K. Tertel: Wymowa niemiecka, Warszawa 1971; U. Hirschfeld, K. Reinke: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende, München 1998 (+kaseta, +DVD); Aussprachewörterbuch, Duden tom 6 (możliwie najnowsze wydanie); kasety audio i video do nauki języka niemieckiego, prezentowane przez rodzimych użytkowników języka.
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2012; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, PWN 2019; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla początkujących, PWN 2020; ; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2019; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2013; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: