Praktyczna nauka języka niemieckiego – sprawności zintegrowane 09-PNJNaj-18sz-26
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- wokół tematyki rodzinno-zawodowej: czas Perfekt oraz Präteritum, zaimek dzierżawczy;
- mieszkanie: urządzanie, przeprowadzka;
- turystyka: przyroda i krajobrazy;
- zakupy;
- zwiedzane miasta;
- kultura: moje ulubione przedstawienie;
- sport i fitness: Konjunktiv II;
- zdrowie i choroba: zdania z weil i deshalb;
- życie zawodowe;
- w restauracji;
- portret firmy;
- zdrowe odżywanie;
- uczenie się języka obcego;
- poczta i telekomunikacja: strona bierna;
- media: czasowniki wymagające celownika i biernika;
- w hotelu;
- podróżowanie: pisanie bloga w Internecie;
- pogoda i klimat;
- wydarzenia kulturalne: Gdzie dziś wychodzimy?;
- książki i prasa;
- zarządzanie i administracja: pisanie sprawozdań;
- mobilność;
- wykształcenie i zawód;
- praca za granicą.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki;
- czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką;
- potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach;
- potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. list lub fragment bloga internetowego;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji;
- efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur;
- wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów;
- ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy
Ø Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:
- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),
- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),
- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
Ø Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:
- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,
- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,
- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,
- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,
- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
Ø Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:
bdb (92-100%)
db+ (85-91%)
db (76%-84%)
dst+ (68-75%)
dst (60%-67%)
ndst (0-59%)
Ø Aktywny udział w zajęciach.
Ø Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.
Kryteria oceny egzaminu:
A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:
bdb (92-100%)
db+ (85-91%)
db (76%-84%)
dst+ (68-75%)
dst (60%-67%)
ndst (0-59%)
B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:
Ø zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,
Ø względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność wymowy – maks. 4 pkt.
Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.
Literatura
- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;
- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD Hueber;
- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/2: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;
- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/2: Arbeitsbuch mit Audio-CD Hueber;
- Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: