Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane 09-PNJNaj-18sz-16
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- podawanie podstawowych informacji o sobie: regularna odmiana czasownika;
- zawody, stan cywilny i liczby 0-100;
- rodzina: zaimki dzierżawcze;
- meble i liczby: rodzajniki określone;
- opisywanie przedmiotów: przeczenia;
- artykuły biurowe: liczba mnoga, biernik;
- zainteresowania: czasownik modalny „können”, nieregularna odmiana czasownika;
- dni tygodnia i godziny;
- jedzenie: czasowniki modalne „mögen” i „möchten”;
- środki transportu: czasowniki rozdzielnie złożone;
- opis dnia: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „haben”;
- pory roku i miesiące: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „sein”;
- opis drogi: przyimki miejsca;
- mieszkanie: odmiana zaimków dzierżawczych;
- miasto: celownik, zaimki osobowe w celowniku;
- hotel: przyimki czasu;
- plany na przyszłość: czasownik modalny „wollen”;
- zdrowie: tryb rozkazujący dla 3.osoby l.mn.;
- wygląd i cechy charakteru: czas Perfekt od czasowników nierozdzielnie złożonych, formy Präteritum dla czasowników „haben” i „sein”;
- obowiązki domowe: tryb rozkazujący dla 2.osoby l. pojedynczej i mnogiej;
- reguły życia codziennego: czasowniki modalne;
- ubiór: stopniowanie przymiotnika;
- pogoda: zdania z „denn”, zaimek nieosobowy „es”;
- święta: liczby porządkowe, Konjunktiv II „würde”.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki;
- czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką;
- potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach;
- potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. pocztówkę lub e-mail z wakacji;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji;
- efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur;
- wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów;
- ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy
Ø Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:
- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),
- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),
- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
Ø Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:
- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,
- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,
- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,
- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,
- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
Ø Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:
bdb (92-100%)
db+ (85-91%)
db (76%-84%)
dst+ (68-75%)
dst (60%-67%)
ndst (0-59%)
Ø Aktywny udział w zajęciach.
Ø Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.
Kryteria oceny egzaminu:
A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:
bdb (92-100%)
db+ (85-91%)
db (76%-84%)
dst+ (68-75%)
dst (60%-67%)
ndst (0-59%)
B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:
Ø zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,
Ø względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,
Ø poprawność wymowy – maks. 4 pkt.
Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.
bdb (19-20 pkt.)
db+ (17-18 pkt.)
db (15-16 pkt.)
dst+ (13-14 pkt.)
dst (11-12 pkt.)
ndst (<11 pkt.)
C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.
Literatura
- Franz Specht, Sandra Evans, Angela Pude (2012). Menschen A1/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;
- Monika Reimann, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2012). Menschen A1/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber;
- Franz Specht, Sandra Evans, Angela Pude (2012). Menschen A1/2: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;
- Monika Reimann, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2012). Menschen A1/2: Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber;
- Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: