Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka 09-PNJNaj-18g-34
Genitiv, Adjektivdeklination im Genitiv
Adjektive als Nomen, Komparation der Adjektive
Der Kausalsatz (Konjunktionen weil und da)
Der Konditionalsatz (Konjunktionen wenn und falls)
Der Temporalsatz (Konjunktionen während und bevor)
Der Konzessivsatz (Konjunktionen obwohl, trotzdem)
Plusquamperfekt mit haben und sein; Konjunktion nachdem
Relativsätze
Infinitiv mit zu und ohne zu
Futur I
Passiv
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: |
Efekty kształcenia
- ma opanowane zasady z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, które potrafi zastosować w ćwiczeniach gramatycznych i które próbuje stosować w komunikacji
- rozumie i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, w tym zakresie potrafi również porównywać (przez wzgląd na wyznaczone tertium comparationis) potencjał j. niemieckiego z potencjałem j. polskiego
- ma uporządkowaną wiedzę na temat omawianych zagadnień
- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego
- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować
- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie z przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętność zastosowania w praktyce omówionych zagadnień z gramatyki języka niemieckiego. Dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy) oraz terminowość wykonania wyznaczonych zadań.
Do oceniania ćwiczeń, kolokwiów, mogących być przeliczone na wartości wyrażone w liczbach, będzie stosowana następująca skala:
5 92-100%
4+ 85-91%
4 76%-84%
3+ 68-75%
3 60%-67%
2 0-59%
Literatura
(Fragmenty/rozdziały/ćwiczenia z wybranych i in. pozycji):
Bęza S. (20162): Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących. Warszawa.
Bęza S. (2017): Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa.
Billina, A. (2010) deutsch üben Taschentrainer Fit in Grammatik A1/A2. München.
Billina A., Reimann M. (2012): Übungsgrammatik für die Grundstufe. München.
Chmiel P./Koczy K. (1980): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego z ćwiczeniami. Morfologia. Katowice.
Czochralski J. (1995): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.
Czochralski J. (1994): Gramatyka funkcjonalna. Warszawa.
Engel U. (i in.) (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.
Fandrych Ch./Tallowitz U. (2008): Klipp und klar: Übungsgrammatik Grundstufe in 99 Schnitten.
Jin F./Voß U. (2013): Grammatik aktiv – Deutsch als Fremdsprache A1-B1
Łuszczyk S. / Szulc A. / Wawrzyniak Z. (1991): Gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.
Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.
Helbig, G. / Buscha, J. (2004): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin/München.
Kryczyńska-Pham, A./Łuczak Justyna (2017): Grammatik. Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Warszawa.
Luscher R. (2000): Übungsgrammatik für Anfänger. München.
Morciniec, N. (2016): Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej.
Reimann M. (2000): Grundstufengrammatik für DaF mit Lösungsschlüssel + CD-ROM. München.
i in.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: