Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka 09-PNJNaj-18g-26
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- czas przeszły Präteritum;
- czas przeszły Präteritum w porównaniu z czasem przeszłym Perfekt (w porównaniu z sytuacją temporalną w języku polskim);
- czasowniki zwrotne, zaimki zwrotne i zastępniki zwrotne (zaimki osobowe) - w porównaniu z językiem polskim;
- rekcja czasownika (przypadki czyste i zapośredniczone przez przyimki), przysłówki pytające i przyimkoprzysłówki - w porównaniu z językiem polskim;
- deklinacja przymiotnika.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- ma opanowane zasady z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, które potrafi zastosować w ćwiczeniach gramatycznych i które próbuje stosować w komunikacji;
- rozumie i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, w tym zakresie potrafi również porównywać (przez wzgląd na wyznaczone tertium comparationis) potencjał j. niemieckiego z potencjałem j. polskiego;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat omawianych zagadnień;
- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego;
- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować;
- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać.
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie z przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętność zastosowania w praktyce omówionych zagadnień z gramatyki języka niemieckiego. Kolokwia będą podstawą wyliczenia oceny na podstawie średniej ważonej. Dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy) oraz terminowość wykonania wyznaczonych zadań.
Do oceniania ćwiczeń, kolokwiów, mogących być przeliczone na wartości wyrażone w liczbach, będzie stosowana następująca skala:
5 (92-100%)
4+ (85-91%)
4 (76%-84%)
3+ (68-75%)
3 (60%-67%)
2 (0-59%)
W przypadku oceniania bogactwa językowego, logiki i spójności tekstu, poprawności gramatycznej skala wynosi:
Ocena niedostateczna: niezadowalające posługiwanie się językiem, niezadowalające umiejętności językowe powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;
Ocena dostateczna: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe czasami powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;
Ocena dostateczna plus: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe rzadko powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;
Ocena dobra: dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;
Ocena dobra plus: bardzo dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;
Ocena bardzo dobra: znakomite posługiwanie się językiem, znakomite umiejętności językowe, w wyniku czego rozmówca/odbiorca wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie ma komfort jej odb
Literatura
(Fragmenty/rozdziały/ćwiczenia z wybranych i in. pozycji):
- Bęza S. (20162): Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących. Warszawa.
- Bęza S. (2017): Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa.
- Billina, A. (2010) deutsch üben Taschentrainer Fit in Grammatik A1/A2. München.
- Billina A., Reimann M. (2012): Übungsgrammatik für die Grundstufe. München.
- Billina, A. (2019): Deutsch für Besserwisser A2. München.
- Chmiel P./Koczy K. (1980): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego z ćwiczeniami. Morfologia. Katowice.
- Czochralski J. (1995): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.
- Czochralski J. (1994): Gramatyka funkcjonalna. Warszawa.
- Engel U. (i in.) (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.
- Fandrych Ch./Tallowitz U. (2008): Klipp und klar: Übungsgrammatik Grundstufe in 99 Schnitten.
- Jin F./Voß U. (2013): Grammatik aktiv – Deutsch als Fremdsprache A1-B1
- Łuszczyk S. / Szulc A. / Wawrzyniak Z. (1991): Gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.
- Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.
- Helbig, G. / Buscha, J. (2004): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin/München.
- Kryczyńska-Pham, A./Łuczak Justyna (2017): Grammatik. Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Warszawa.
- Luscher R. (2000): Übungsgrammatik für Anfänger. München.
- Morciniec, N. (2016): Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej.
- Reimann M. (2000): Grundstufengrammatik für DaF mit Lösungsschlüssel + CD-ROM. München.
i in.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: