Praktyczna nauka języka nowogreckiego 09-PNJNOW-66
Globalizacja:
-wielokulturowość· tożsamość narodowa, obywatel świata· emigracja, zatrudnienie, bezrobocie
Środowisko:
-zanieczyszczenie, ekologia i organizacje ekologiczne, recykling, energia
-zmiany klimatyczne: efekt cieplarniany, zasoby wodne, rolnictwo ekologiczne
-energia nuklearna
-emigracja ekologiczna
Praca:
-zatrudnienie i czas wolny
-rynek pracy
-przedsiębiorczość, kreatywność,samodoskonalenie przez całe życie
Życie publiczne:
-ustrój państwowy, partie, wybory
-normy prawne (Ο.Η.Ε., Ε.Ε., Κοινοβούλιο)
-prawodawstwo i sądownictwo
sztuka: -kierunki artystyczne i tendencje
-sztuka i technologia
-kultura
-sztuka i rozrywka
Nauka i technologia:
-komputer / internet
-biotechnologia
-komunikacja i rozrywka
-informacja
Stosunki międzyludzkie:
-rodzina, przyjaźń
-płeć, równouprawnienie, odmienność, miłość
-wyobcowanie, stres
Język: -narodowy, mniejszości, lingua franca
-szkolnictwo, wykształcenie
- nauka języka
-polityka dotycząca języka i suwerenność
-przekaz ustny i pisemny
-język i przekład
Zdrowie:
-odżywianie, sport
-produkty zmodyfikowane genetycznie
-medycyna alternatywna
-technologia i zdrowie: bioetyka
Nowoczesność i tradycja:
-zwyczaje, obyczaje, święta
-synchroniczność i diachroniczność
-tradycja inteligencka i ludowa
Podróżowanie:
-geografia
-turystyka
-wakacje
Patologie społeczne:
-narkomania, alkoholizm
-zdrowie psychiczne
-przemoc-przestępczość
Życie duchowe:
-religie świata·
-tolerancja,
- tolerancja religijna
-synkretyzm
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- rozumie prawie wszystkie rodzaje tekstu pisanego (np. teksty o charakterze użytkowym, informacyjnym prasowym, literackim, urzędowym, reklamowym)
- potrafi czytać selektywnie, wyodrębniając informacje, idee, główne myśli
- potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni (słowniki, gramatyki, encyklopedie, źródła elektroniczne)
- ma wiedzę na temat słownictwa, gramatyki, pisowni (słowniki, gramatyki, encyklopedie, źródła elektroniczne)
- rozumie treści wypowiedzi mówionych w szybkim tempie, zestawianie informacji i aluzji na nieznane tematy zawarte w dyskusji z udziałem kilku rozmówców lub w wypowiedzi jednej osoby
- rozpoznaje podstawowe elementy wypowiedzi np.: podstawowe idee, argumentacja, hipoteza, przykłady, uogólnienie, wnioski oraz związki pomiędzy nimi
- potrafi wyszukiwać oraz selekcjonować informacje z różnych źródeł mówionych
- potrafi rozpoznawać intencje rozmówcy, rozróżniania wyrażenia o zabarwieniu emocjonalnym, aluzyjnym, żartobliwym, mającym charakter groźby, porady, eufemistycznym, metaforycznym, ironicznym
- rozumie znaczenia nieznanych słów z kontekstu - używa i znajomość niewerbalnych środków wyrazu, ułatwiających komunikację (gestykulacja, wyraz twarzy) typowych dla wypowiedzi ustnej w języku nowogreckim
- umie przejrzyście i ze swobodą językową komponować i redagować wypowiedzi pisemne mające charakter: opisu, recenzji, referatu, tekstu argumentacyjnego itp. -przestrzega podstawowych zasad organizacji tekstu (tekst ma logiczną budowę, spójną treści )
- stosuje prawidłowo idiomy oraz wyrażenia idiomatyczne - dostosowuje formę i styl do tematu wypowiedzi
-posługuje się językiem precyzyjnie, stosując specjalistyczne słownictwo, struktury morfologiczne i syntaktyczne, wyrażenia idiomatyczne, środki stylistyczne
-prawidłowo używa formy oficjalnej oraz potocznej języka
- ma podstawową wiedze na temat współczesnej kultury i literatury greckiej
- potrafi zdobywać wiadomości na temat współczesnej kultury i literatury greckiej
- zna i rozumie różnie wynikające z odmienności kulturowej Grecji, zwyczaje, sposób życia, stosunki międzyludzkie, wartości, postawy, poglądy polityczne, przekonania religijne, tożsamość narodowa, poziom życia, różnica pomiędzy miejskim i wiejskim stylem życia
- posługuje się wymową oddającą wymowę rodzimych użytkowników języka- prawidłowo artykułuje głoski greckie oraz dostrzega występujące różnice w ich artykulacji
-zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego, a w szczególności:1. Morfologia rzeczownika: fleksja rzeczowników: ο μυς, ο πήχυς, ο Zευς, rzeczowniki o podwójnych końcówkach: ο δεσπότης, ο πατέρας, ο γονιός, rzeczowniki nierównozgłoskowe : το ύδωρ, το ήπαρ, το μέλι, το φρέαρ, το πέρας, το γήρας, το μηδέν, rzeczowniki mające dwa typy odmiany, plurale tantum, paronimy, homonimy, rzeczowniki „ułomne”.
Słowotwórstwo: derywacja (zdrobnienia i zgrubienia odrzeczownikowe)
Morfologia przymiotników o końcówkach: - ων, -ουσα, -ον ; - είς, -είσα, -έν ; -ων, -ον ; -ην, -εν; -ας, -ασα, -αν2. Stopniowanie przymiotników:- stopniowanie ułomne - przymiotniki nieregularne (literackie, tytuły honorowe)
Zaimki: - nieokreślone (καθετί, κατιτί, δείνα, τάδε, κάτι )- wskazujące (τούτος )- względne (οποιοσδήποτε, οσοσδήποτε )- zwrotne (ο εαυτός μου)
Czasownik- Tryb πιθανολογική- Imiesłów bierny czasu praesens perfectum z reduplikacją - Imiesłów bierny czasu praesens perfectum od czasowników deponentia i semiseponentia- Imiesłów bierny czasu teraźniejszego (-όμενος,-άμενος, -ούμενος)
Nieodmienne części mowy - przysłówki- miejsca (καταγής, παρακεί, κατά πίσω, παραπέρα, απόμερα, αντιπέρα, ξοπίσω)- czasu (ενίοτε, εξαρχής, αποβραδίς, αραιά και που, τις προάλλες )- sposobu (παμψηφεί, ξυστά, κούτσα κούτσα, του κάκου, μεμιάς, τρεχάλα, μπρούμυτα)- ilości (εντελώς, ολωσδιόλου, εν μέρει_- przysłówki odprzymiotnikowe zakończone na -α i -ως mające różne funkcje
Nieodmienne części mowy – przyimki (ίσαμε, δια, εκ, εξ, εν, επί, περί, προ, υπό (με εκφράσεις και σε σύνθεση με ρήματα)2. Nieodmienne części mowy - spójniki- przeciwstawne (μολονότι, μολαταύτα, εξάλλου, όχι μόνο, αλλά και, ωστόσο)- rozłączne (για ... για )- wynikowe (και τώρα, έπειτα, τότε, ύστερα) - czasowe (ωσότου, όσο, σαν, αφότου, άμα)3. Nieodmienne części mowy – partykuły( δα, καν, έτσι και [υποθετικό])
Składnia języka nowogreckiego: - syntaktyczna funkcja dopełniacza w zdaniu (z rzeczownikami i przymiotnikami, w funkcji przysłówka, z przyimkami z katharevousy) - syntaktyczna funkcja biernik a w zdaniu (funkcja epitetu, przydawki, okolicznika, dopełnienia): - zdania współrzędnie złożone: łączne (και ), rozłączne (για ...για) , przeciwstawne (ωστόσο, εντούτοις, και όμως, μάλιστα, παρά), przyczynowe, czasowe (ωσότου, όσο, αφότου, άμα), skutkowe
Mowa zależna - z trybem δυνητική- szczególne użycie : va przyzwalające. - zdania z użyciem spójników: μολονότι, μόλο που, και αν, και ας, και να, παρόλο που - να+οριστική
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb).
Literatura
Podstawowa:ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΛΜΕΝ-ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΣΙΠΟΥ, Κείμενα για νέους σε απλά Ελληνικά 3, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής, Αθήνα 2004ΚΛ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ – ΦΡ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ, Επικοινωνήστε Ελληνικά 3, Δέλτος, Αθήνα 2002Δ. ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ, Συντακτικό νέας ελληνικής, Έννοια, Αθήνα, 2003Ε. ΔΕΜΙΡΗ – ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΟΥ, Ρ. ΚΑΜΑΡΙΑΝΟΥ – ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους, Γ΄ επίπεδο, Μεταίχμιο, Αθήνα 2003.ΓΛ. ΚΑΝΔΗΡΟΥ-Δ.Ε. ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ-ΣΠ. ΡΙΖΟΥ, Νεοελληνική γλώσσα για το Γυμνάσιοε. Γλωσσικές ασκήσεις, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2002Συνεργασία διδ. προσωπικού Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας ΑΠΘ, Πλουτίζω τα Ελληνικά μου,Β & Γ΄, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1983.Γ. ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, Νεοελληνική ορθογραφία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ΙΝΣ, 2008Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, ΑΠΘ / Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1998.Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2005
Dodatkowa: ΒΑΖΑΚΑ, ΜΑΡΘΑ, Στρατηγικές ανάγνωσης, Μεταίχμιo, Αθήνα 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: