Praktyczna nauka języka nowogreckiego 09-PNJNOW-46
Słownictwo:ludzie ( wygląd, cechy charakteru, rodzina, konflikty, problemy rodzinne)
mieszkanie(opis mieszkania, lokalizacja, rachunki, awarie, rynek mieszkaniowy w Grecji, wynajmowanie mieszkania, zakup)
usługi (remont, sprzątanie, naprawy, pralnia chemiczna, warsztat samochodowy, stacja benzynowa, biblioteka, bank, poczta)
edukacja (systemy edukacji, rodzaje szkół, kierunki studiów, system szkolnictwa w Grecji)
praca (rynek pracy zawody, poszukiwanie pracy, bezrobocie)
czas wolny, kultura, rozrywka, odpoczynek, sport (rodzaje rozrywki, zainteresowania, sposoby spędzania wolnego czasu, dyscypliny sportowe)
zakupy (rodzaje sklepów, sposoby płacenia rachunków, produkty, promocja i reklama, reklamacje)
potrawy i napoje ( posiłki i napoje, rodzaje lokali gastronomicznych, przepisy, dieta, sposób odżywiania się)
stan zdrowia i opieka lekarska (wizyta u lekarza, części ciała, opis stanu zdrowia, diagnostyka, profilaktyka, uzależnienia)
podróże i środki transportu ( komunikacja miejska, krajowa i międzynarodowa, wycieczki)
przyroda i środowisko (klimat, pory roku, pogoda, problemy ekologiczne)
nauka i technika (rozwój techniki, komputeryzacja, badania naukowe, odkrycia i wynalazki)
media ( prasa, radio, telewizja)
tradycje , zwyczaje, święta (święta państwowe, religijne, uroczystości rodzinne)
wymiar sprawiedliwości, przestępczość, organy ścigania
Morfologia rzeczowniki· rodzaju męskiego: –ας –άδες, -ης –ηδες, - ούς –ούδες, -ές –έδες, -έας -είς· rodzaju żeńskiego: –α –άδες, -ού –ούδες , –ω· rodzaju nijakiego –ος –η , -σιμο,- ξιμο -ψιμο, -ως,- ος, -α, -ας, -ον,- αν, -εν, -υ· zdrobnienia –άκης, -άκος, -ούλης –ούλα, -ίτσα, -ακι, -ούδα, -ούδι, -ουδάκι· zgrubienia-αρος, -αρα nieodmienne, zapożyczenia, rzeczowniki o dwóch typach odmiany
przymiotniki· -ύς/-ής, -ιά, -ύ/-ί · -ης, -α, -ικο · -μένος, -η, -ο · -ης,- ης,- ες-άς, -ού, -άδικο
stopniowanie przymiotnikówopisowe, syntetyczne, nieregularne
Liczebniki· główne 5.000-1.000.000· porzadkowe20ος -100ος
Zaimki:· nieokreślone: κάποιος, καθένας, αρκετοί, τίποτα, κάμποσος, κάτι· okreslone: μόνος, ίδιος· dzierżawcze: κανένας, μόνος,
Czasy: strona czynna i bierna παρατατικός εξακολουθητικός μέλλοντας εξακολουθητική υποτακτική εξακολουθητική προστακτική δυνητική (θα ήθελα) παρακείμενος ενεργητικής υπερσυντέλικος ενεργητικής συντελεσμένος μέλλοντας
Przysłówki· miejsca: πλάι, ψηλά, χαμηλά, βόρεια, νότια, δυτικά, ανατολικά, κάπου· czasu: κάποτε, τότε, πότε πότε, άλλοτε· sposobu: αλλιώς, ξαφνικά· ilości: τόσο, σχεδόν, πάνω κάτω· wątpliwości: πιθανόν, πια· tworzenie i stopniowanie przysłówków
Spójniki:· łączne: και (εμφατικό), ούτε...ούτε· przeciwstawne: ενώ· przyczynowe: επειδή· czasowe: ενώ, καθώς, πριν, μόλις· wątpliwości: μη(ν), ίσως, μήπως
Partykuły: ας, άραγε, για, μα, σαν
Wykrzykniki oraz wyrażenia wykrzyknikowe
Imiesłowy: czynny, bierny
Okresy warunkowe
Słowotwórstwo: przyrostki oznaczające zajęcie, miejsce, narzędzie, czynność i jej rezultat, stan lub cechę, abstrakcyjne dziedziny wiedzy
Przyimki:αντί, εκτός, προς, εις, κατά, εξαιτίας, δίχως, συν, επί , δια, πλην, μείον oraz przyimki starożytne w utartych zwrotach
Budowa zdań współrzędnie złożonych(łącznych, rozłącznych, przeciwstawnych) Budowa zdań podrzędnie złożonych(dopełnieniowych, okolicznikowych czasu, przyczyny, celu, warunku, pytania w mowie zależnej)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
po zakończeniu modułu student:
-rozumie treści i intencje wypowiedzi mówionych mających formę monologu, dialogu, rozmowy z udziałem wielu osób, w tym rozmowy telefoniczne, wywiady radiowe i telewizyjne, fragmenty wiadomości, reportaży, filmów w sytuacjach typowych, związanych z życiem codziennym, społecznym i kulturalnym;
- rozumie i formułuje wypowiedzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych występując jako: członek rodziny, turysta, konsument, petent, sprzedawca, sprzedający, wynajmujący mieszkanie, pacjent, uprawiający sport, kibic, uczestnik wypadku drogowego, telefonujący, ofiara przestępstwa, widz, czytelnik, słuchacz
-potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
-umie czytać ze zrozumieniem teksty o charakterze użytkowym, informacyjnym prasowym, literackim, urzędowym, reklamowym
-umie poprawnie komponować i redagować teksty mające charakter: ogłoszenia, reklamy, skargi, zaproszenia, życzeń, kondolencji, podania, życiorysu, listu motywacyjnego, streszczenia tekstu prasowego, recenzji filmu lub książki, charakterystyki osoby, relacji z podróży, , listu i odpowiedzi na list prywatny oficjalny i nieoficjalny, referatu, tekstu argumentacyjnego. Braki w zakresie słownictwa, ortografii nie powinny mieć wpływu na skuteczność komunikacji. Pismo ręczne powinno być czytelne.
-umie wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodna komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego; -umie prowadzić swobodna rozmowę z jednym lub wieloma użytkownikami języka nowogreckiego
- potrafi wygłosić krótki referat na tematy ogólne oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących referatu;
-umie włączyć się do dyskusji, przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do niej;
-umie stosować odpowiednio do sytuacji : styl, formy gramatyczne, wyrażenia i zwroty korygujące i ułatwiające wypowiedź, takie jak: zastępowanie nieznanych słów opisem, upewnianie się co do poprawności użycia słów , parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie się.
potrafi użyć w mowie i w piśmie objęte przedmiotem słownictwo, charakterystyczne zwroty i wyrażenia stosownie do sytuacji komunikacyjnej
-zna terminologię gramatyczną, zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej
-potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem teksty z języka nowogreckiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym
-ma podstawową wiedzę o kulturze współczesnej Grecji, wartości dziedzictwa kulturowego oraz wykazuje się otwartością i tolerancją wobec tej kultury
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%
Literatura
Podstawowa:Κλεάνθης Αρβανιτάκης, Φρώσω Αρβανιτάκη, Επικοινωνήστε ελληνικά 2, Δέλτος, Αθήνα 2003Πλουτίζω τα ελληνικά μου β΄, University Studio Press, Thesssaloniki 1982
Dodatkowa:Τα νέα ελληνικά για ξένους, Θεσσαλονίκη 2003 Βιβλίο Ασκήσεων. Τα νέα ελληνικά για ξένους, Θεσσαλονίκη 2009(Συνεργασία του Διδακτικού Προσωπικού του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ)Ε. ΔΕΜΙΡΗ – ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΟΥ, Ρ. ΚΑΜΑΡΙΑΝΟΥ – ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους, Β΄ επίπεδο, Μεταίχμιο, Αθήνα 2003Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2005D. Holton, P. Mackridge, I. Philippaki-Warburton, Greek, A comprehensive Grammar of the Modern Language, London and New York 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: