Praktyczna nauka języka nowogreckiego 09-PNJNOW-16
Treści kształcenia:
Słownictwo – Życie osobiste:
- tożsamość (imię i nazwisko, narodowość, wyznanie, wiek, płeć, miejsce i data urodzenia, adres, numer telefonu, zawód, stan cywilny), rodzina i przyjaciele, obyczaje, opis osoby;
- miejsce zamieszkania (położenie, rodzaj, okolica, wyposażenie domu, wynajem mieszkania);
- środowisko, podstawowe słownictwo określające ukształtowanie terenu, florę i faunę, pogoda
- czas wolny, rozrywka, hobby;
- stosunki społeczne (przedstawianie się i kogoś, życzenia, zaproszenia, korespondencja, rozmowa telefoniczna);
- zdrowie i stan organizmu (części ciała, podstawowe problemy zdrowotne i specjalności lekarskie, wizyta u lekarza);
Słownictwo – Życie codzienne:
- codzienne czynności i zwyczaje, rozkład dnia;
- zakupy (rodzaje sklepów, reklamy, podstawowe produkty: żywność, odzież, rozmowa ze sprzedawcą);
- jedzenie (składanie zamówienia: tawerna, restauracja, cukiernia, nazwy dań i podstawowych produktów);
- edukacja, praca (obowiązki w pracy i w szkole, miejsce pracy i nauki);
- podstawowe urzędy (bank, poczta, urząd celny, policja, straż pożarna, pogotowie) środki transportu, podróże (rozkład jazdy, hotel, biuro podróży)
Morfologia:- odmiana rzeczowników:
- rodzaju męskiego -ας, -ης, -ος· rodzaju żeńskiego -α, -η, -ος
- rodzaju nijakiego -ο, -ι, -μα, -ακι-
- rzeczowniki nieodmienne, zapożyczenia,
- rzeczowniki o dwóch typach odmiany (διπλόκλιτα), skróty-
-odmiana przymiotników: ος, - η/-α, - ο -ος, - ια, -ο πολύς, πολλή, πολύ
- opisowe stopniowanie przymiotników
- liczebniki główne
- zaimki:· osobowe (odmiana przez przypadki, typ mocny i słaby), dopełnienie bliższe i dalsze· dzierżawcze· pytajne: τι, ποιος, πόσος, ποιανού, τίνος· nieokreślone: ένας, κανείς, τίποτε, άλλος, μερικοί, κάθε, κάτι· wskazujące: αυτός, εκείνος· względne: που- -strona czynna czasownika, koniugacja I i II (tryb oznajmujący: czas teraźniejszy, przeszły αόριστος, przyszły Μέλλοντας απλός, tryb rozkazujący, tryb zależny υποτακτική)- strona bierna czasownika (tryb oznajmujący: czas teraźniejszy),
Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie- określenia:
miejsca (εδώ, εκεί, πάνω, κάτω, μέσα, έξω, μπροστά, πίσω, δεξιά, αριστερά, κοντά, μακριά, ίσια, δίπλα, απέναντι, ίσια, γύρω )· czasu (τώρα, σήμερα, χθες, αύριο, φέτος, πέρσι, του χρόνου, ξανά, μετά, νωρίς, αργά, ποτέ, πρώτα, πάλι, ακόμη,συχνά, συνήθως, ύστερα, πριν, προχτές, απόψε, μεθαύριο, πρόπερσι, αμέσως, πάντα, έπειτα, μετά)· sposobu (έτσι,έτσι κι έτσι, σιγά, μαζί, ωραία, καλά, μόνο, όπως, ακριβώς, ευτυχώς, δυστυχώς, επίσης)· ilości i natężenia (πολύ, λίγο, πιο, πάρα, τόσο, όσο, αρκετά, μόνο, καθόλου)- partykuły (ναι, όχι, δε(ν), μη(ν), εντάξει, θα, να,βέβαια, αλήθεια, ίσως, μάλιστα, ψέματα )- przysłówki z końcówką -α, opisowe stopniowanie przysłówka- przyimki (σε, για, με, από, μετά, μέχρι, παρά, ως, χωρίς)- spójniki (και, αλλά, όμως, μα, ή, γιατί, όταν, πριν, για, για να, αν, ότι, που, μήπως, λοιπόν)
Składnia:- funkcje przypadków:
- mianownik (podmiot, orzeczenie imienne - orzecznik, wykrzyknienie)· dopełniacz (posiadanie, przynależność, wyrażanie daty, wieku, dopełnienie dalsze, konstrukcje bezosobowe: αρέσει, πάει)· biernik (dopełnienie bliższe, z przyimkami με, σε, για, από, wyrażanie czasu)- budowa zdań współrzędnie złożonych (łącznych, rozłącznych i przeciwstawnych) - budowa zdań podrzędnie złożonych (dopełnieniowych, okolicznikowych czasu, przyczyny, celu i warunku, pytania w mowie niezależnej)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia:
student rozumie proste, krótkie i wyraźnie artykułowane wypowiedzi mówione, w języku oficjalnym i nieoficjalnym, na temat jego i jego bezpośredniego otoczenia (rodzina, zakupy, praca, rozrywka itp.); rozumie najważniejsze treści zawarte w publicznych komunikatach (na dworcu, lotnisku itp.), informacji telefonicznej, prognozie pogody, prostych audycjach radiowych lub telewizyjnych; rozpoznaje wskazówki i polecenia zawarte w wypowiedziach mówionych i stosuje się do nich
potrafi odczytać znaki alfabetu, słowa i frazy, krótkie teksty w języku oficjalnym i nieoficjalnym; rozumie sens i znajduje potrzebne mu informacje w zawiadomieniu, rozkładzie jazdy, prognozie pogody, folderze turystycznym i reklamowym, menu, rachunku, bilecie, ogłoszeniu lub ostrzeżeniu, prostym formularzu, notatce, prostej instrukcji obsługi itp.; rozumie najważniejsze treści zawarte w prostej wypowiedzi pisemnej (w liście, telegramie, pocztówce, opisie osoby); domyśla się znaczenia nieznanych słów z kontekstu; śledzi i rozumie przebieg akcji w prostym i krótkim opowiadaniu
buduje krótkie zdania o prostej konstrukcji; używa znaków interpunkcyjnych; potrafi sformułować krótką i logiczną wypowiedź pisemną, w języku oficjalnym i nieoficjalnym, dotyczącą jego samego, jego miejsca pobytu i pracy; potrafi napisać krótki list, pocztówkę, notatkę, wiadomość e-mail oraz wypełnić prosty formularz urzędowy
formułuje krótkie wypowiedzi ustne; podaje i zdobywa informacje na temat jego samego i innych osób, rodziny itp.; zadaje pytania i udziela odpowiedzi na tematy związane z sytuacjami życia codziennego; potrafi się przywitać i pożegnać, przedstawić się lub kogoś; włącza się do rozmowy i bierze w niej aktywny udział, gdy rozmowa dotyczy tematów ogólnych; wyraża relacje w przestrzeni i w czasie; posługuje się językiem greckim w typowych sytuacjach życia codziennego (sklep, bank, restauracja, dworzec itp.)
rozumie i posługuje się w mowie i piśmie słownictwem objętym przedmiotem (dla poziomu A1 i A2), stosownie do sytuacji komunikacyjnej
rozpoznaje i używa wszystkich głosek i dyftongów; rozpoznaje sylaby; zna zasady akcentowania słów; zna podstawowe zjawiska fonetyczne języka nowogreckiego (elizja, synkopa, apokopa); potrafi poprawnie wymówić nawet nieznane słowa
zna podstawowe cechy życia codziennego w Grecji (pory posiłków, czas pracy, czas wolny), warunki życia w Grecji (praca, mieszkanie), główne obyczaje i święta, stosunki międzyludzkie (rodzina), najważniejsze konwencje socjokulturowe (przywitanie, pożegnanie, formy grzecznościowe, zaproszenie, strój, humor, itp.), zwyczaje i wartości greckiego społeczeństwa; w zależności od sytuacji używa oficjalnej lub nieoficjalnej formy języka
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i wypracowań pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% bdb).
Literatura
Podstawowa:
Γιώργος Σιμόπουλος, Ειρήνη Παθιάκη, Ρίτα Κανελλοπούλου, Αγλαία Παυλοπούλου. 2010. Ελληνικά Α’. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.Φρόσω Αρβανιτάκη, Επικοινωνήστε ελληνικά 2,Δέλτος, Αθήνα 2003
Dodatkowa:Ελένη Δεμίρη-Προδρομίδου, Ρούλα Καμαριανού-Βασιλείου. 2002. Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους Α’ επίπεδο «...και καλή επιτυχία», Αθήνα: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.Φρόσω Αρβανιτάκη, Λέλια Παντελόγλου. 2008. Άκου να δεις 1. Αθήνα: Δέλτος.Γεωργία Κατσιμαλή, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Ευαγγελία Θωμαδάκη, Ευγενία Βασιλάκη, Μαρία Αντωνίου, Κλειδιά της Ελληνικής Γραμματικής/Keys to the Greek Grammar, ΕΔΙΑΜΜΕ, Rethymno 2003D. Holton, P. Mackridge, I. Philippaki-Warburton, Greek – A Comprehensive Grammar of the Modern Language, London and New York 2008Μ. Τριανταφυλλίδης, Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: