Praktyczna nauka języka norweskiego 09-PNJNO-66
Opis treści kształcenia
Ćwiczenie wszechstronnych zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2+ w zakresie języka norweskiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych
Ćwiczenia rozwijające zasób słownictwa i doskonalące umiejętność prawidłowego doboru słownictwa potrzebnego do konstruowania wypowiedzi ustnych pisemnych, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa tematycznego z różnych dziedzin, wyrażeń idiomatycznych oraz terminów naukowych
Utrwalenie wiadomości na temat zasad gramatycznych języka norweskiego poprzez analizę poprawności wypowiedzi pisemnych i ustnych
Ćwiczenia doskonalące umiejętność rozumienia ze słuchu zaawansowanych wypowiedzi w języku norweskim mających charakter dyskusji i referatu (również o charakterze popularnonaukowym i naukowych) oraz tekstów literackich
Ćwiczenie umiejętności analizy wypowiedzi ustnych pod względem treści i formy, ze zwróceniem uwagi na rejestr językowy, specyfikę stylistyczną i dialektalne warianty językowe
Ćwiczenia doskonalące umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych różnego typu, zarówno krótkich wypowiedzi o charakterze komentarza, jak i dłuższych mających charakter referatu
Ćwiczenia doskonalące umiejętność uczestniczenia w dyskusji, wyrażania opinii i argumentowania własnego stanowiska
Ćwiczenia doskonalące umiejętność analizy i interpretacji różnego rodzaju tekstów pisanych w języku norweskim, w tym tekstów popularnonaukowych i naukowych z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego
Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania wypowiedzi pisemnych różnego typu na poziomie B2+, w tym tekstów o charakterze akademickim
Ćwiczenie umiejętności pozyskiwania i weryfikowania informacji, potrzebnych
do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych;
prezentacja źródeł pozyskiwania informacji, zwrócenia uwagi na obowiązek przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej
Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym z uwzględnieniem poznanych kryteriów poprawności językowej
Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych i wyrabianie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób
Prezentacja możliwości pogłębiania umiejętności językowych i aktualizowania zdobytej wiedzy poprzez wykorzystanie źródeł tradycyjnych i elektronicznych
Analiza norweskich tekstów kultury.
Prezentacja norweskiego dziedzictwa kultury oraz aktualnych wydarzeń, zjawisk i trendów obecnych w norweskim życiu kulturalnym i społecznym
Prezentacja możliwości rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez samodzielną lekturę, angażowanie się w działalność naukową i kulturalną Katedry Skandynawistyki oraz bierne i czynne uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada umiejętności językowe w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ)
posiada szeroki zasób słownictwa w zakresie języka norweskiego na poziomie przynajmniej B2+(ESOKJ), i potrafi się nim poprawnie posługiwać, komunikując się w sposób zaawansowany w mowie i piśmie; swobodnie posługuje się słownikami, wyszukując potrzebne słownictwo tematyczne i fachowe
posiada pogłębioną wiedzę w zakresie gramatyki języka norweskiego i potrafi ją wykorzystywać w praktyce, konstruując poprawne wypowiedzi ustne i pisemne oraz oceniając poprawność gramatyczną analizowanych tekstów
rozumie, interpretuje i analizuje zaawansowane wypowiedzi ustne w języku norweskim, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz teksty literackie
umie rozróżniać rejestry językowe i stylistyczne, rozumie wypowiedzi ustne zawierające
dialektalne warianty języka norweskiego
potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę
potrafi uczestniczyć w dyskusji prowadzonej w języku norweskim, dotyczącej aktualnych tematów społecznych i kulturalnych, a także tematów z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego; poprawnie formułuje argumenty,
dba o kulturę dyskusji; potrafi również podjąć się roli osoby prowadzącej dyskusję
czyta ze zrozumieniem i analizuje różne typy tekstów w języku norweskim,
w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego
potrafi formułować spójne i logiczne dłuższe wypowiedzi pisemne w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ), w tym wypowiedzi o charakterze akademickim,
dobierając odpowiednio słownictwo, stosując się do zasad gramatycznych i dbając o poprawność stylistyczną tekstu
potrafi pozyskiwać, krytycznie analizować i weryfikować informacje potrzebne do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego oraz tematów z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego;
umiejętnie korzysta z dorobku naukowego innych osób, ma świadomość obowiązku przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej
potrafi krytycznie analizować i obiektywnie oceniać własne i cudze wypowiedzi ustne pod względem ich poprawności fonetycznej, gramatycznej i leksykalnej, a także formy przekazu
potrafi dokonać analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej, odnajdując, nazywając, komentując i poprawiając dostrzeżone usterki
ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń w zakresie języka norweskiego, potrafi samodzielnie poprawić zasygnalizowane przez nauczyciela błędy i dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy
potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi i przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie
potrafi analizować teksty kultury, wykazuje się orientacją w aktualnych wydarzeniach zjawiskach i trendach norweskiego życia społecznego i kulturalnego
potrafi rozwijać swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego
Kryteria oceniania
ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (wykorzystanie tekstów prasowych, tekstów użytkowych, tekstów literackich, popularnonaukowych i naukowych)
omówienie struktury, słownictwa, dyskusja wokół treści
praca pisemna nawiązująca do tekstu
F: Dyskusja w grupie, ocena prac pisemnych
P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin pisemny i ustny
Wykład prezentujący strukturę i specyfikę różnego typu wypowiedzi pisemnych
Indywidualne prace pisemne studentów sporządzane na zajęciach lub jako zadanie domowe
F: Dyskusja w grupie, omówienie powtarzających się błędów konstrukcyjnych, gramatycznych, leksykalnych i stylistycznych , indywidualna ocena prac pisemnych
P: Egzamin pisemny
Prezentacja możliwości pozyskiwania potrzebnych informacji z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i elektronicznych, zwrócenie uwagi na prawo autorskie.
Zadania indywidualne i grupowe o charakterze pisemnym i ustnym, wymagające samodzielnego pozyskania i weryfikacji informacji
F: Prezentacja wykonanych zadań, dyskusja w grupie i ocena indywidualna
P: Egzamin pisemny i ustny
prezentacja kryteriów oceny poprawności tekstu
analiza poprawności tekstu pisanego, ćwiczenia
poprawa własnych wypowiedzi pisemnych
F: Dyskusja w grupie, ocena wykonanych zadań
P: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin ustny
prezentacja kryteriów oceny poprawności wypowiedzi ustnej (poprawność fonetyczna, gramatyczna, leksykalna, forma przekazu, rejestr językowy)
omówienie najczęściej pojawiających się błędów i usterek.
dyskusja nad poprawnością wypowiedzi ustnych F: Dyskusja w grupie
P: Egzamin pisemny
analiza własnych i cudzych wypowiedzi pisemnych i ustnych pod kątem ich poprawności językowej.
ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i stylistyczne
prezentacja możliwości utrwalania i pogłębiania umiejętności językowych
F: Dyskusja w grupie, poprawa prac pisemnych, omówienie wypowiedzi ustnych
4. Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Berge, Anne L. et al. 1997. Spor. Teori og tekster. Grunnkurs. Oslo: Cappelen
Borgen, Elisabeth et al. 2004. Dørene åpnes. Oslo: Fag og Kultur
Golden, A., Mac Donald, K., Michalsen, B., Ryen, E. 1990. Hva er vanskelig i grammatikken? Oslo: Universitetsforlaget
Golden, A., Mac Donald, K., Ryen, E. 1988. Norsk som fremmed språk. Grammatikk. Oslo: Universitetsforlaget
Hagen, Jon-Erik. Norsk grammatikk for andrespråkslærere. Oslo: Gyldendal Akademisk
MacDonald, Kirsti. 1997. Spørsmål om grammatikk. Når norsk er andrespråk. Oslo: Cappelen
MacDonald, Kirsti. 1999. Norsk grammatikk for fremmedspråklige. Oslo: Cappelen
Wessel, Anne M. / Sæther Thor E. 2003/2008. Temahefter (1-4). Oslo: Fag og Kultur
Artykuły z prasy norweskiej, artykuły popularnonaukowe i naukowe oraz wybrane teksty literackie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: