Praktyczna nauka języka norweskiego 09-PNJNO-16
Opis treści kształcenia
wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu gramatyki, w tym fonetyki języka norweskiego oraz prezentacja specyfiki gramatyki i wymowy norweskiej.
wyćwiczenie prawidłowej artykulacji z naciskiem na realizację samogłosek, zwłaszcza par minimalnych
przedstawienie zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni
przedstawienie podstawowych zagadnień gramatycznych języka norweskiego, zwłaszcza dotyczących odmiany rzeczownika, przymiotnika i czasownika oraz budowy zdań oznajmujących i pytających na poziomie A1+ (ESOKJ)
wyćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu prostych tekstów (poziom A1 wg ESOKJ) mówionych przez Norwegów
wyćwiczenie umiejętności poprawnego i zrozumiałego pisania krótkich, prostych tekstów na tematy, który osobiście dotyczą studenta, jego rodziny i jego najbliższego otoczenia (poziom A1 wg ESOKJ)
wyćwiczenie umiejętności rozmawiania na tematy, który osobiście dotyczą studenta, jego rodziny i jego najbliższego otoczenia
prezentacja najważniejszych słowników języka norweskiego, jedno- i dwujęzycznych
przedstawienie najważniejszych zwyczajów i tradycji norweskich, m.in. bożonarodzeniowych, noworocznych, z okazji św. Łucji oraz sposobów spędzania wolnego czasu
prezentacja podstawowej wiedzy o Norwegii, zwłaszcza z zakresu geografii, ekologii, demografii, polityki
wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów w języku norweskim (poziom A1+ wg ESOKJ)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma umiejętności językowe w języku norweskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz jest świadomy ich ograniczeń
umie samodzielnie wyszukiwać potrzebne słownictwo w słownikach, leksykonach oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródłach informacji
potrafi pisać krótkie, proste teksty w języku norweskim na poziomie A1 (ESOKJ)
ma wiedzę o i potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia gramatyczne, w tym fonetyczne i ortograficzne języka norweskiego oraz zagadnienia dotyczące wiedzy o Norwegii w języku polskim i częściowo w języku norweskim
rozumie potrzebę systematycznej pracy i ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku norweskim oraz efektywnie organizuje swoją pracę
potrafi współpracować w grupie
zna norweski system dźwiękowy i potrafi artykułować norweskie głoski
rozumie oraz potrafi zapisywać poprawnie ortograficznie proste teksty ze słuchu w języku norweskim
potrafi poprawnie gramatycznie konstruować proste wypowiedzi pisemne i ustne w języku norweskim na poziomie A1 (ESOKJ), używając przy tym słownictwa i wyrażeń dotyczących go osobiście, jego rodziny i jego najbliższego otoczenia
rozumie oraz potrafi głośno przeczytać proste teksty pisane w języku norweskim na poziomie A1 (ESOKJ)
rozmawia w języku norweskim na tematy dotyczące go osobiście, jego rodziny i jego najbliższego otoczenia
zna proste słownictwo o tematyce dotyczącej go osobiście, jego rodziny i jego najbliższego otoczenia
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów w ćwiczeniach
F: ocena słownictwa w wypowiedziach ustnych i pisemnych, ocena ćwiczeń na czytanie ze zrozumieniem
F: poprawa i omówienie pracy pisemnej
P: praca zaliczeniowa i kolokwium zaliczeniowe
F: dyskusje na forum grupy, odpowiedzi ustne, prace pisemne
P: kolokwium zaliczeniowe
F: omówienie odpowiedzi ćwiczeń ze słuchu
P: kolokwium zaliczeniowe
F: dyskusja w grupie
P: ocena efektów pracy grupowej
F: ocena wypowiedzi ustnych
P: ustne zaliczenie
F: poprawa i omówienie ćwiczeń ze słuchu i dyktand
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia:
a) Przeczytaj na głos zaznaczony fragment tekstu.
b) Wpisz rzeczowniki / przymiotniki / czasowniki w odpowiedniej formie.
c) Napisz wypracowanie (100-150 słów) na jeden spośród podanych tematów, np. Jak spędzasz wolny czas?
d) Opowiedz, co robiłaś w wakacje.
e) Zapisz usłyszany tekst (dyktando).
4. Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bjørnebek, Anne. 1993. Troll i ord. Basisnorsk – kurs for fremmedspråklige.
Ellingsen, Elisabeth og Kirsti Mac Donald. 2004. På vei. Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (tekstbok, arbeidsbok).
Garczyńska, Helena. 2008. Troll 1. Język norweski: teoria i praktyka.
Horn Elieson, Mette & Høgberg, Eva. 2000. Lydinnlæring for voksne innvandrere.
Husby, Olaf. 2008. Flyt og rytme.
Mac Donald, Kirsti. 2009. Norsk grammatikk. Norsk som andrespråk. Teoribok.
Mac Donald, Kirsti. 2008. Praktisk norsk 2. Øvingsbok i grammtikk for voksne innvandrere.
Strandskogen, Åse-Berit. 1989. Norsk fonetikk for utlendinger.
Strandskogen, Åse-Berit. 2007. Hva sier du? Uttaleøvelser i norsk.
Standskogen, Åse-Berit og Rolf Standskogen. 1983. Norsk grammatikk for utlendinger.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: