Praktyczna nauka języka norweskiego 09-PNJNO-14
Opis treści kształcenia
Rozwijanie wszechstronnych zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2+ w zakresie języka norweskiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych
Ćwiczenia leksykalne poszerzające zasób słownictwa i doskonalące umiejętność prawidłowego doboru słownictwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na idiomy i zapożyczenia oraz
uwzględnieniem łaczliwości frazologicznej wyrazów i procesów słowotwórczych zachodzących w języku norweskim
Ćwiczenia doskonalące umiejętność rozumienia ze słuchu i analizy zaawansowanych wypowiedzi w języku norweskim (w tym dyskusji i referatu, również o charakterze popularnonaukowym i naukowych oraz tekstu artystycznego) pod kątem treści i formy, ćwiczenia kształtujące umiejętność rozróżniania rejestrów językowych i stylistycznych oraz cech dialektalnych
Ćwiczenia kształtujące umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych różnego typu, w tym dłuższych wypowiedzi o charakterze argumentacji, syntezy poglądów, analizy i interpretacji, z wykorzystaniem samodzielnie pozyskanych informacji
Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania merytorycznych argumentów oraz przedstawiania własnych opinii w dyskusji; zwrócenie uwagi na kulturę słowa i kulturę dyskusji; ćwiczenie umiejętności przyjmowania różnych ról w sytuacjach komunikacyjnych
Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizy i interpretacji różnego typu tekstów pisanych w języku norweskim ( tekst urzędowy, tekst dziennikarski, tekst popularnonaukowy i naukowy, tekst artystyczny); kształtowanie umiejętności rozróżniania i wskazywania cech różnych stylów funkcjonalnych języka norweskiego
Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi stylami funkcjonalnymi języka norweskiego, ćwiczenia stylistyczne na przekształcanie tekstów
Ćwiczenia sprawdzające i rozwijające umiejętność formułowania krótkich tekstów w języku norweskich na poziomie B2+ (opis, streszczenie); kształtowanie umiejętności redukcji zbędnych informacji oraz dbałości o przejrzystość stylistyczną wypowiedzi.
Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych różnego typu na poziomie B2+ (referat, komentarz, recenzja, tekst argumentujący, esej) , syntezy informacji, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, analizy i formułowania wniosków
Prezentacja reguł poprawnościowych i dyskusja nad kryteriami poprawności językowej, kształtowanie wrażliwości językowej studentów i umiejętności śledzenia aktualnych zjawisk językowych w zakresie języka norweskiego i dotyczących ich badań
Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym z uwzględnieniem poznanych reguł poprawności językowej i wykorzystaniem specjalistycznej terminologii przy nazywaniu i komentowaniu dostrzeżonych usterek
Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki, leksyki i formy przekazu i kształtowanie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób
Rozwijanie umiejętności pozyskiwania, selekcjonowania i krytycznej oceny informacji, potrzebnych
do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych, a także integrowania wiedzy z różnych dziedzin; prezentacja źródeł pozyskiwania informacji, zwrócenie uwagi na obowiązek przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej
Kształtowanie nawyku pogłębiania i aktualizowania zdobytej wiedzy, ćwiczenie umiejętności dzielenia się nią z innymi i dawania inspirującego przykładu.
Ćwiczenie umiejętności doboru metod wykonywania zadań i uczenia się (praca indywidualna, praca w grupie)
Analiza norweskich i skandynawskich tekstów kultury z wykorzystaniem metod badawczych typowych dla literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa.
Prezentacja norweskiego dziedzictwa kultury oraz aktualnych wydarzeń, zjawisk i trendów obecnych w norweskim życiu kulturalnym i społecznym, kształtowanie umiejętności dostrzegania szerszych kontekstów interpretacyjnych.
Prezentacja możliwości rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez samodzielną lekturę, angażowanie się w działalność naukową i kulturalną Katedry Skandynawistyki oraz bierne i czynne uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych
Analiza systemu gramatycznego, syntaktycznego i leksykalnego odmiany nynorsk, ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizy i interpretacji różnego typu tekstów pisanych w języku nynorsk ( tekst urzędowy, tekst dziennikarski, tekst popularnonaukowy, tekst artystyczny); kształtowanie umiejętności rozróżniania i wskazywania cech różnych obu form norweskiego języka pisanego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada umiejętności językowe w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) potrzebne do zaawansowanej komunikacji w mowie i piśmie; ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy
umiejętnie korzysta z posiadanego szerokiego zasobu słownictwa w zakresie języka norweskiego obejmującego słownictwo z różnych dziedzin na poziomie przynajmniej B2+ (ESOKJ), formułując wypowiedzi ustne i pisemne; dba o poszerzanie zasobu słownictwa, sprawnie posługuje się tradycyjnymi i elektronicznymi źródłami, wyszukując potrzebne słownictwo tematyczne i fachowe
zna mechanizmy rozwoju języka, orientuje się w aktualnych procesach zachodzących w języku norweskim i rozpoznaje zjawiska językowe występujące w analizowanych tekstach w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ
posiada pogłębioną wiedzę w zakresie fonetyki, gramatyki, frazeologii i stylistyki języka norweskiego i potrafi ją wykorzystywać w praktyce konstruując wypowiedzi ustne i pisemne
rozumie zaawansowane wypowiedzi ustne w języku norweskim, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu artystycznego, rozpoznaje rejestry stylistyczne i wskazuje cechy dialektalne
potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę
potrafi zabierać głos i merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku norweskim adekwatnie do swoich kompetencji językowych na poziomie B2+ wg ESOKJ,dba o kulturę słowa i kulturę dyskusji, szanuje poglądy jej uczestników i prawo do ich wyrażania.
czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje różne typy tekstów pisanych w języku norweskim, w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-14
rozpoznaje style funkcjonalne języka norweskiego, potrafi wskazać je w analizowanym tekście pisanym; potrafi dokonywać przekształceń stylistycznych tekstu, nadając mu cechy różnych stylów funkcjonalnych języka norweskiego
potrafi samodzielnie formułować różne typy wypowiedzi pisemnych w języku norweskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ), w tym dłuższe wypowiedzi zawierające syntezę poglądów, analizę i wnioski, wykazuje się umiejętnością korzystania z różnych źródeł, selekcji i krytycznej oceny pozyskanych informacji
potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę tekstu pisanego pod kątem poprawności gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej, wskazując i nazywając dostrzeżone błędy i usterki,
umiejętnie korzysta z dorobku naukowego innych osób, ma świadomość obowiązku przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej, potrafi selekcjonować informacje pozyskane z tradycyjnych i elektronicznych źródeł
potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi, inspirować ich proces uczenia się, przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ; ma umiejętność dzielenia się zdobytą wiedzą
potrafi śledzić i rozpoznawać i osadzać w szerszym kontekście procesy i zjawiska zachodzące w norweskim i skandynawskim życiu kulturalnym, społecznym i politycznym,
analizuje teksty kultury z wykorzystaniem poznanych metod badawczych typowych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa; w zakresie objętym modułem dla poziomu C2+ wg ESOKJ
rozwija swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego i skandynawskiego adekwatnie do swoich kompetencji językowych na poziomie B2+ wg ESOKJ
ma pogłębioną wiedzę na temat różnic między dwoma odmianami norweskiego języka pisanego, czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje różne typy tekstów pisanych w nynorsk
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie, prace pisemne
P: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy
F: Sprawdzanie wykonanych ćwiczeń,
ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupie
P: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
- Finn ut kva kjønn substantiva har ved å sjå på endingane. Bøy substantiva.
- Lag verb av substantiva nedanfor og bøy dei. (løysing, kjensle, blanding, forklaring, , sykkel, vokster, svevn)
- Skriv om setningene nedenfor slik at du ikke bruker de idiomatiske uttrykkene markert med feite typer.
4. Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Andersen, Leif A. et al. (1980): Språkbruksanalyse. Samlaget
Lesestykker for framtida. Gyldendal undervisning (różne numery z lat 2000-2010)
Taule, Ragnvald (1994): Vi skriv nynorsk. Escola Forlag
Torp, Arne et al. (1991): Språklinjer. Norsk undervisningsforlag
Wessel A./Sæther T.: Temahefter (1-4), Forlaget Fag og Kultur
Vagle, Wenche et al. (1993): Tekst og kontekst. Cappelen
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: