Praktyczna nauka języka niemieckiego V (egzamin) 09-PNJN5-DLE56
Zakresy tematyczne każdorazowo przydzielane są przez koordynatora do realizacji z puli rocznej. tematy:
Nowe techniki wymiany informacji i komunikacji
Choroby cywilizacyjne
Człowiek jako konsument w społeczeństwie konsumpcyjnym
Tolerancja, międzykulturowość, obraz Polaków w niemieckiej prasie oraz narodowe i kulturowe stereotypy
Emancypacja kobiet w kontekście zawodowym i politycznym
Zagadnienia etyczne ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki
Aktualna problematyka z dziedziny polityki, gospodarki i kultury
Wybrane aspekty gramatyczne – czasowniki modalne w wypowiedzi subiektywnej,
tryb warunkowy nierzeczywisty, szyk wyrazów w zdaniu pojedynczym, czasowniki rozdzielne i nierozdzielne złożone, rekcja przyimkowa i bezprzyimkowa czasownika, określanie rodzaju rzeczownika oraz użycie rodzajników.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi poprawnie gramatycznie i leksykalnie argumentować oraz formułować wnioski w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach, przygotowuje poprawne gramatycznie i leksykalnie wypracowania pisemne w języku niemieckim oraz tłumaczy zdania na język niemiecki w zakresie wybranych tematów obowiązujących na zajęciach, posiada podstawowe umiejętności przygotowania poprawnych gramatycznie i leksykalnie wystąpień ustnych w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku niemieckim i uczenia się przez całe życie, potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach, ma podstawową świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur, potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi językowych w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach i potrafi je modyfikować pod kontrolą wykładowcy
Kryteria oceniania
Aktywność studenta w dyskusji, ewaluacja dyskusji, ocena tłumaczeń i wypracowań, ocena referatu, sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych, wskazanie błędów językowych i merytorycznych oraz sprawdzanie poprawności autokorekty, egzamin pisemny
Progi procentowe dla testów gramatycznych, leksykalnych, tłumaczeń i egzaminu pisemnego :
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
Ocena wypracowań, referatów :
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Dreyer, H./ Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Verlag für Deutsch, München;
Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch;
Übungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik. Karl-Marx-Univ. Leipzig;
Wójtowicz,J./Wójcicki,M.: Polnische und deutsche Redewendungen. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012
teksty własne wykładowców dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: