Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN2-ZU24
Polska jako członek Unii Europejskiej – szansa czy konieczność;
Obraz Polski w niemieckich mediach i obraz Niemiec w polskich mediach;
Szkolnictwo dziś: czego uczy nas polska szkoła (wyższa) – czego powinna nauczyć uczniów (konsekwencje procesu bolońskiego, uczenie się przez całe życie);
Uprzedzenia, stereotypy dotyczące grup narodowościowych, płci;
Świat reklamy, stereotypy w reklamie;
Globalizacja – szansa dla świata czy ekonomiczno-kulturalne ujednolicenie różnych kultur, mentalności i tradycji?;
Świat nowoczesnych massmediów, życie w społeczeństwie informacyjnym;
Mobbing: gdy miejsce pracy staje się piekłem...;
Uzależnienia – ucieczka człowieka od rzeczywistości;
Ochrona środowiska;
Starsi ludzie w społeczeństwie;
Problemy wychowawcze rodziców, wychowawców i nauczycieli;
Problemy zdrowotne dzisiejszego człowieka. Choroby cywilizacyjne;
Bioetyka: przeszczepy organów, klonowanie – problemy techniczne i etyczne;
Sekty niebezpieczeństwo XXI wieku;
Eutanazja – wybawienie czy skrytobójstwo?;
Tolerancja, wolność (wyznania);
Sztuka i kultura w krajach niemieckiego obszaru językowego;
Zostać w kraju czy emigrować ? Dylemat i doświadczenie życiowe wielu młodych Polaków;
Emancypacja kobiet.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju; Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim; Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej; Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego; Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności; Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz wynikającą z niej postawę otwartości i tolerancji wobec inności
Kryteria oceniania
Aktywność studenta w dyskusji, sprawdzenie na zajęciach podczas dyskusji; wejściówki gramatyczne; wypowiedzi pisemne lub i ustne, Ocena prac studenta; Ocena referatu; Wskazanie błędów językowych i merytorycznych; Ocena tłumaczeń; Ocena wypowiedzi studenta, Wypowiedzi pisemne lub/ i ustne, Sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych w trakcie trwania zajęć
Literatura
Gramatyka:
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik. Poznań,2002;
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Poznań, 2003;
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning 2002;
K. Hall, B. Scheiner: Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene, Hueber 2001;
Materiały własne lektora i studentów (referaty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: