Praktyczna nauka języka niemieckiego II (egzamin) 09-PNJN2-DUE22
Miejsce i znaczenie religii w społeczeństwie (post)industrialnym, duchowość i wiara człowieka, wiara a religia zinstytucjonalizowana, ekumenizm, polska religijność, Islam w Niemczech: historia fenomenu, realia - źródła uprzedzeń i konfliktów, potencjał pozytywów
Starzenie się jednostki jako proces społeczny, starość a „kult młodości”: zagrożenia, rewizje dotychczasowych paradygmatów (język reklamy, przekaz mediów) Systemy emerytalne w Polsce i w Niemczech, reformy emerytalne w obliczu groźby nadciągającej katastrofy demograficznej, rozwiązania alternatywne
Zadania i obowiązki współczesnej sztuki: epatowanie brzydotą i szokowanie czy promocja piękna? Nowe definicje: odzwierciedlenie rzeczywistości, zaangażowanie polityczne, krytyka społeczna poprzez dzieło sztuki
Blaski i cienie epoki Internetu, wpływ portali społecznościowych na życie współczesnego człowieka, ochrona danych osobowych: teoria i praktyka, cywilizacja Wikipedii, zarządzanie wiedzą w czasach nadmiaru informacji
Telewizja dziś: nowe formaty (talk show, reality show, opera mydlana, serial paradokumentalny) oraz kanały tematyczne i ich wpływ na życie emocjonalne przeciętnego widza i na postrzeganie przez niego świata, Internet i usługi / platformy streamingowe jako „zabójca” tradycyjnej formy telewizyjnej
Antysemityzm = socjalizm głupich? Ksenofobia i uprzedzenia rasowe: problematyczna spuścizna Europejczyków. Postrzeganie państwa Izrael przez opinię publiczną na wschodzie i na zachodzie kontynentu. Wpływ aktualnej światowej sytuacji politycznej na ugruntowane kulturowo wizje obcego
W poszukiwaniu tolerancji i akceptacji: stosunek większości społeczeństwa do jego mniejszości, funkcjonowanie osób LGB w społeczeństwie konserwatywnym, problematyka związków partnerskich i adopcji dzieci przez pary homoseksualne, kulturowe granice akceptowalności
Alterglobalizm: współczesne próby tworzenia alternatywy do obowiązującego systemu społeczno-gospodarczego, odbiór społeczny protestów: zróżnicowany obraz protestujących
Aktualne w danym roku tematy debaty publicznej w Niemczech i w Polsce, porównanie ich potraktowania w obu krajach, niemiecki język potoczny (regionalizmy; język niemiecki mniejszości etnicznych), ćwiczenia z fonetyki praktycznej, anglicyzmy we współczesnym języku niemieckim – znaczenie i zastosowanie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim , z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju
Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim
Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki, zna leksykę omawianych tematów z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej
Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności
Kryteria oceniania
esej, test, krótkie formy pisemne, ocena w dyskusji, kolokwium pisemne, ustne, egzamin pisemny i ustny
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności bezbłędnego pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustnego w języku niemieckim, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
progi procentowe dla testu gramatycznego, zaliczeń pisemnych, tłumaczeń
• od 60% - 3,0
• od 70% - 3,5
• od 80% - 4,0
• od 90% - 4,5
• od 95% - 5,0
schemat oceny esejów:
I. Treść
1.Uwzględnienie poszczególnych wymagań 6 Punktów
2.Zwartość tekstu 2 Punkty
II. Poprawność językowa
1.Grammatyka: morfologia, słowotwórstwo: 7 Punktów
2.Stylistyka: dobór słownictwa, adekwatność wyrażeń: 7 Punktów
3. Budowa tekstu: 3 Punkty
4.Ortografia: 3 Punkty
(maksimum. 28 Punktów)
OCENY: Progi:
• 5 (bdb): 27-28 Punktów
• 4+ (db plus): 25-26 Punktów
• 4(db): 22-24 Punktów
• 3+ (dst plus): 19-21 Punktów
• 3 (dst): 17-18 Punktów
• 2 (ndst): 0-16 Punktów
Literatura
1. Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch.
2. Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett.
3. Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros.
4. Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch.
5. Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben. Hueber.
6. Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt.
7. Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Schubert-Verlag.
9. Teksty wybrane przez wykładowców z literatury i prasy niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: