Praktyczna nauka języka niemieckiego II (egzamin) 09-PNJN2-DLE26
krąg tematyczny związany ze zdrowiem i jego ochroną, budową ludzkiego ciała, chorobami i wizytą u lekarza, zdrowym odżywianiem, nadwagą itp.
krąg tematyczny związany z wyglądem i modą, stylem i sposobem ubierania się, historią mody i jej twórcami, ideałami piękna, operacjami plastycznymi, mową ciała itp.
krąg tematyczny związany z czasem wolnym i sposobami jego spędzania, sportem, różnymi hobby itp., a także podróżami i turystyką
zasady prawidłowego pod względem formy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i treści (argumenty, adekwatność do tezy postawionej w pytaniu) budowania krótszych i dłuższych spójnych wypowiedzi ustnych na wybrane tematy omawiane w drugim semestrze oraz stosowanie tych reguł w praktyce (wygłaszanie przygotowanych w domu jak i spontanicznych wypowiedzi na zajęciach)
podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: czasowniki modalne i modalnopodobne; strona bierna czynnościowa; szyk wyrazów w zdaniu; zdania współrzędnie złożone i ze spójnikami wieloczłonowymi; zdania czasowe, okolicznikowe przyczyny, warunkowe, skutkowe, przyzwalające, okolicznikowe sposobu i celu; zdania pytające, pytające zależne i względne; imiesłowy; przydawka rozwinięta; użycie bezokolicznika z i bez „zu”; konstrukcje bezokolicznikowe; zaimki; czasowniki zwrotne; przysłówki; - oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne, w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w drugim semestrze ; potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w drugim semestrze; argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów; przygotowuje podczas zajęć i/lub w domu streszczenia krótkich historyjek usłyszanych trzykrotnie i/lub inne, krótkie i dłuższe wypowiedzi pisemne w języku niemieckim oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w drugim semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka; potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w drugim semestrze
Kryteria oceniania
Krótkie i dłuższe formy pisemne, przygotowywane za zajęciach i/lub w domu; wypowiedzi ustne; ocena w dyskusji
kolokwium ustne / zaliczenie ustne; test, egzamin pisemny i ustny
Ocena wypowiedzi ustnych:
• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wypowiedź bezbłędna pod względem fonetycznym z możliwymi pojedynczymi usterkami
• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, bardzo wysoki stopień poprawności fonetycznej z możliwymi nielicznymi usterkami
• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, umiarkowana ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia wypowiedzi, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, dobra poprawność fonetyczna z możliwymi usterkami
• 3,5 – zgodność z tematem i/lub wykonanie większości zadań, zadowalająca umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej i leksykalnej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi, zadowalający stopień poprawności fonetycznej z usterkami
• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie większości zadań, zadowalająca umiejętność wypowiadania się, logicznego i przejrzystego formułowania myśli, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi, zadowalający stopień poprawności fonetycznej ze znaczącymi usterkami
• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi, niezadowalający stopień poprawności fonetycznej
Ocena pisemnych testów, sprawdzianów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych, zadań sprawdzających znajomość lektury:
• 60-70% - dst
• 71-75% - dst+
• 76-84% - db
• 85-90% - db+
• 91-100% - bdb
Ocena wypowiedzi pisemnych:
• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, pełna poprawność ortograficzna
• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wysoki stopień poprawności ortograficznej
• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w większości poprawna i logiczna, niewielka ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia tekstu, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, nieliczne usterki w zakresie poprawności ortograficznej
• 3,5 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi
• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna, ortograficzna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi
Literatura
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, materiały audio, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, udostępnione na potrzeby zajęć.
Opcjonalnie: lektura do przygotowania w ramach pracy własnej
H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2012; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, PWN 2019; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla początkujących, PWN 2020; ; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2019; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2013; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: