Praktyczna nauka języka niemieckiego I (egzamin) 09-PNJN1-DUE14
Zakresy tematyczne każdorazowo przydzielane przez koordynatora do realizacji z puli rocznej) – Miejsce i znaczenie religii w społeczeństwie (post)industrialnym, duchowość i wiara człowieka, wiara a religia zinstytucjonalizowana, ekumenizm, polska religijność /Działające w warunkach próżni religijnej sekty i inne wspólnoty wyznaniowe jako odzwierciedlenie:
(a) kryzysu tradycyjnego poczucia przynależności religijnej Europejczyków
(b) właściwej każdej jednostce potrzeby samorealizacji duchowej / Islam w Niemczech: historia fenomenu, realia - źródła uprzedzeń i konfliktów, potencjał pozytywów, poprawność polityczna a złożoność problematyki / Tradycyjna rola kobiety, rodziny w Islamie na tle współczesnych tendencji rozwojowych społeczeństwa niemieckiego, echa w sztuce (film, literatura popularna) / Starzenie się jednostki jako proces społeczny, starość a „kult młodości”: zagrożenia, rewizje dotychczasowych paradygmatów (język reklamy, przekaz mediów) / Nauka, edukacja ustawiczna, przyswajanie wiedzy jako jeden ze sposobów udanego funkcjonowania osób starszych w ramach społeczeństwa informacyjnego / Systemy emerytalne w Polsce i w Niemczech, reformy emerytalne w obliczu groźby nadciągającej katastrofy demograficznej, rozwiązania alternatywne / Dwa światy: Polscy i niemieccy emeryci: jakość i styl życia, opieka medyczna, socjalna, oczekiwania i wizje przyszłości, oazy niemieckich seniorów, eutanazja: niezbywalne prawo do decydowania o własnym losie? / Zadania i obowiązki współczesnej sztuki: epatowanie brzydotą i szokowanie czy promocja piękna? Nowe definicje: odzwierciedlenie rzeczywistości, zaangażowanie polityczne, krytyka społeczna poprzez dzieło sztuki / Blaski i cienie epoki Internetu, wpływ portali społecznościowych na życie współczesnego człowieka, ochrona danych osobowych: teoria i praktyka, cywilizacja Wikipedii, zarządzanie wiedzą w czasach nadmiaru informacji / Telewizja dziś: nowe formaty (talk show, reality show, opera mydlana, serial paradokumentalny) i ich wpływ na życie emocjonalne przeciętnego widza i na postrzeganie przez niego świata, Internet jako „zabójca” tradycyjnej formy telewizyjnej / (Niepewna) przyszłość książki jako medium inteligenckiego, spadające nakłady książek a zmiany definicji wiedzy, zwrot ku kulturze obrazkowej, nowe formy obcowania ze słowem pisanym (e-czytniki, audiobooki) / Antysemityzm = socjalizm głupich? Ksenofobia i uprzedzenia rasowe: problematyczna spuścizna Europejczyków. Postrzeganie państwa Izrael przez opinię publiczną na wschodzie i na zachodzie kontynentu. Wpływ aktualnej światowej sytuacji politycznej na ugruntowane kulturowo wizje obcego / W poszukiwaniu tolerancji i akceptacji: stosunek większości społeczeństwa do jego mniejszości, funkcjonowanie osób LGB w społeczeństwie konserwatywnym, problematyka związków partnerskich i adopcji dzieci przez pary homoseksualne, kulturowe granice akceptowalności / Alterglobaliści / Anarchiści: współczesne próby tworzenia alternatywy do obowiązującego systemu społeczno-gospodarczego, odbiór społeczny protestów: zróżnicowany obraz protestujących / Wojny interwencyjne XXI wieku: Afganistan, Irak (Iran?): polityka neoimperialna, czy dowód na europejsko-amerykańskie poczucie odpowiedzialności za losy świata? Unia Europejska a Afryka, przyszłość europejskiej polityki energetycznej aktualna tematyka polityczna
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy / Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju / Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim / Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki, zna leksykę omawianych tematów z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej / Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego / Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności / Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz wynikającą z niej postawę otwartości i tolerancji wobec inności
Kryteria oceniania
Aktywność studenta w dyskusji; Sprawdzanie na zajęciach podczas dyskusji; Ocena prac studenta; Ocena referatu, wskazanie błędów językowych i merytorycznych; Sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych w trakcie trwania zajęć; egzamin pisemny w semestrze zimowym: test gramatyczny
Literatura
Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch. Rug, W. / Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn und Verstand. 20 Kapitel deutsche Grammatik für Fortgeschrittene. Klett. Mikołajczyk, B. / Theobald, P.: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Wagros. Földeak, H.: Sag’s besser. Teil 2. (Reihe Deutsch üben, Bd. 6) Verlag für Deutsch. Latzel, S.: sprechen von? sprechen über? Übungen zu sinnverwandten Präpositionalverben. Hueber. Grimm, H.-J. / Kempter, F.: Kleine deutsche Artikellehre: Ein Übungsbuch. Langenscheidt. Białek, E. / Hubicka-Kot, E.: Deutsch für Lerner und Lehrer. Przewodnik leksykalno-gramatyczny. Wydawnictwo Naukowe PWN. Buscha, A. / Linthout, G: Das Oberstufenbuch Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lerner. Schubert-Verlag. Teksty wybrane przez wykładowców z literatury i prasy niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: