Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-ZU14
Polska jako członek Unii Europejskiej – szansa czy konieczność
Obraz Polski w niemieckich mediach i obraz Niemiec w polskich mediach
Szkolnictwo dziś: czego uczy nas polska szkoła (wyższa) – czego powinna nauczyć uczniów (konsekwencje procesu bolońskiego, uczenie się przez całe życie)
Uprzedzenia, stereotypy dotyczące grup narodowościowych, płci
Świat reklamy, stereotypy w reklamie
Globalizacja – szansa dla świata czy ekonomiczno-kulturalne ujednolicenie różnych kultur, mentalności i tradycji?
Świat nowoczesnych mediów, życie w społeczeństwie informacyjnym
Mobbing: gdy miejsce pracy staje się piekłem...
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
Posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim , z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju
Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim
Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki, zna leksykę omawianych tematów z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej
Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności
Kryteria oceniania
Krótkie formy pisemne
ocena w dyskusji
Prezentacja multimedialna
Esej
Test
Kolokwium pisemne i ustne
Wystąpienia i tłumaczenia oceniane są przez wskazanie błędów merytorycznych i językowych
Ocenianie prac pisemnych (Pzal):
• Treść 6 punktów
• Spójność tekstu 2 punkty
• Poprawność gramatyczna 7 punktów
• Bogactwo leksyki 7 punktów
• Połączenie zdań 3 punkty
• Ortografia 3 punkty
• 27-28 punktów – 5,0
• 25-26 punktów – 4,5
• 22-24 punktów – 4,0
• 19-21 punktów – 3,5
• 17-18 punktów – 3,0
• 0-16,5 punktów – 2,0
Ocenianie wejściówek gramatycznych (Pzal) i tłumaczeń (Pzal):
Skala oceniania: 60-70% - dst
71-75% - dst+
76-84% - db
85-90% - db+
91-100% - bdb
Literatura
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej.
Czasownik. Poznań,2002; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Poznań, 2003; H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning 2002; K. Hall, B. Scheiner: Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene, Hueber 2001
Materiały własne lektora i studentów (referaty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: