Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-LK-66
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Zaproszenia
Prasa w Niemczech
Deklinacja przymiotnika w roli rzeczownika
Czas przeszły Präteritum
Zdania przydawkowe (=względne)
Zdania okolicznikowe przyzwolenia z obwohl i trotzdem
Czas przyszły Futur I
Używanie spójnika falls
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna (w zakresie B1/1) słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
potrafi w języku niemieckim zrozumieć krótkie artykuły zawierające dane statystyczne, wypowiedzi w ankietach, zaproszenia, krótkie sprawozdania, maile prezentowane w standardowej odmianie języka
czyta ze zrozumieniem krótkie artykuły dotyczące podstawowych zakresów życia człowieka, takich jak: przyjaźń, praca, mieszkanie, media
potrafi w prosty i zwięzły sposób w języku niemieckim opowiedzieć o swoich przyjaciołach, pracy, najbliższym otoczeniu, potrafi złożyć reklamację, potrafi przeprowadzić prostą i zrozumiałą rozmowę telefoniczną, potrafi opowiedzieć o planach na przyszłość
potrafi pisać zrozumiałe teksty, półoficjalne zaproszenia, krótki raport, pismo reklamacyjne, e-mail
umie samodzielnie poszerzać wiedzę językową w oparciu o słowniki, leksykony także w wersji online oraz selekcjonować zdobyte informacje
potrafi pracować zarówno w parach, jak i w grupie, zna kulturowe uwarunkowania, na które trzeba zwracać uwagę podczas komunikowania się z innymi kulturami
jest otwarty na inne opinie, potrafi uargumentować swoją własną
ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat komunikowania się w prosty sposób przez telefon w języku niemieckim, ma ogólną wiedzę na temat rynku prasowego w Niemczech
ma świadomość kompleksowej natury języka, szczególnie jeśli chodzi o pisma mające odpowiednią formę – oficjalną lub półoficjalną - w danej kulturze, np. zaproszenie, raport; zdaje sobie sprawę z istoty poprawności gramatycznej tego rodzaju pism
słucha ze zrozumieniem krótkie teksty dotyczące podstawowych zakresów życia człowieka, takich jak: przyjaźń, praca, mieszkanie, media
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy:
⮚ Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:
− poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),
− poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),
− zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
⮚ Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:
− zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,
− względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,
− poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
− poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,
− poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,
− ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
⮚ Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
⮚ Aktywny udział w zajęciach.
⮚ Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.
Kryteria oceny egzaminu:
A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:
⮚ zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,
⮚ względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność wymowy – maks. 4 pkt.
Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Julia Braun-Podeschwa, Charlotte Habersack, Angela Pude (2014). Menschen B1/1 Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber
2. Anna Breitsameter, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2014). Menschen B1/1 Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber
3. Grammatik aktiv : Übungsgrammatik A1/B1 mit eingelegter Hor-CD, Cornelsen, 2016
4. Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik B1, Klett, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: