Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-LK-16
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Podawanie podstawowych informacji o sobie: regularna odmiana czasownika
Zawody, stan cywilny i liczby 0-100
Rodzina: zaimki dzierżawcze
Meble i liczby: rodzajniki określone
Opisywanie przedmiotów: przeczenia
Artykuły biurowe: liczba mnoga, biernik
Zainteresowania: czasownik modalny „können”, nieregularna odmiana czasownika
Dni tygodnia i godziny
Jedzenie: czasowniki modalne „mögen” i „möchten”
Środki transportu: czasowniki rozdzielnie złożone
Opis dnia: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „haben”
Pory roku i miesiące: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „sein”
Opis drogi: przyimki miejsca
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki
czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką
potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach
potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. pocztówkę lub e-mail z wakacji
umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji
efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur
wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy:
⮚ Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:
− poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),
− poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),
− zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
⮚ Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:
− zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,
− względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,
− poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
− poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,
− poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,
− ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
⮚ Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
⮚ Aktywny udział w zajęciach.
⮚ Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.
Kryteria oceny egzaminu:
A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:
⮚ zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,
⮚ względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,
⮚ poprawność wymowy – maks. 4 pkt.
Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Franz Specht, Sandra Evans, Angela Pude (2012). Menschen A1/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;
- Monika Reimann, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2012). Menschen A1/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber;
- Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: