Praktyczna nauka języka niemieckiego 09-PNJN-ILS-46
Treści programowe dla przedmiotu:
Błędy dotyczące faktów historycznych
Historia podziału Niemiec i Muru Berlińskiego
Działanie muzyki na człowieka
Znaczenie i odziaływanie kolorów na człowieka
Język a emocje
Emocje – lęk (m.in. przed podejmowaniem decyzji)
Roboty w dzisiejszym świecie i w przyszłości
Polityka zdrowotna w przyszłości
Zawody przyszłości
Skarga w formie pisemnej
Mowa zależna
Nominalizacja czasowników
Partykuły modalne
Imiesłowy jako przymiotniki
Zdania czasowe z während
Przyimki z dopełniaczem
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna słownictwo na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w języku niemieckim w ramach przerabianych treści kształcenia
Zna zjawiska gramatyczne języka niemieckiego w zakresie ich struktury i funkcji na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Potrafi zrozumieć dosyć dobrze dłuższe wypowiedzi ustne w języku niemieckim pod warunkiem, że temat jest mu/jej znany i prezentowany w standardowej odmianie języka
Czyta z prawie całkowitym zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata jak i współczesną prozę literacką
Potrafi porozumiewać się w języku niemieckim prowadząc dosyć swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka
Potrafi prawie bezbłędnie pisać zrozumiałe teksty na dowolne tematy związane ze swoimi zainteresowaniami przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw
Umie (z niewielką pomocą nauczyciela) zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji
Potrafi pracować w parach czy w grupie przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur
Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
Ma świadomość wartości polskiego, niemieckiego, europejskiego i światowego dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
egzamin pisemny i ustny, kolokwium pisemne, prezentacja multimedialna, wypracowanie na zajęciach.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
a) skala oceniania testów śródsemestralnych i egzaminu pisemnego
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
b) skala ocen z zaliczenia
5 – znakomita wiedza językowa i znakomite wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. wypowiedzi językowe są nieomal bezbłędne, bogate pod względem repertuaru leksykalnego, komunikatywne i koherentne, nienaganna frekwencja na zajęciach, wysoka kompetencja personalna i społeczna
4.5 – bardzo dobra wiedza językowa i bardzo dobre wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. tylko nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, wysoka komunikatywność i koherencja wypowiedzi; bardzo dobra kompetencja personalna i społeczna; nienaganna frekwencja na zajęciach
4.0 – dobra wiedza językowa i dobre wykorzystanie jej w wypowiedziach ustnych i pisemnych, tzn. zdarzają się błędy gramatyczne i leksykalne, jednakże nie zakłócają one toku wypowiedzi a student podejmuje ich poprawę, wypowiedź jest komunikatywna i koherentna; bardzo dobra kompetencja personalna i społeczna; dobra frekwencja na zajęciach
3.5 – zadawalająca wiedza językowa i zadowalające umiejętności językowe tzn. dosyć liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, jednakże wypowiedź jest na ogół komunikatywna i koherentna; dobra kompetencja personalna i społeczna, dobra frekwencja na zajęciach
3.0 – akceptowalna wiedza językowa, akceptowalne umiejętności językowe, tzn. liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, jednakże wypowiedź jest na ogół komunikatywna i koherentna; dobra kompetencja personalna i społeczna; dostateczna frekwencja na zajęciach
2.0 – niezadawalająca wiedza językowa i niezadowalające umiejętności językowe, tzn. bardzo liczne błędy gramatyczne oraz leksykalne, które zakłócają komunikatywność wypowiedzi, student nie podejmuje samodzielnie poprawy błędów, koherencji wypowiedzi, poprawna kompetencja personalna i społeczna, niedostateczna frekwencja na zajęciach, opuszczona i nieusprawiedliwiona co najmniej 1/3 zajęć.
c) skala ocen prezentacji
5 – bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, znakomita poprawność gramatyczna wypowiedzi, bardzo bogaty zasób słownictwa, znakomita wymowa, znakomita płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa)
4.5 – bardzo dobre merytorycznie przedstawienie tematu z niewielkimi błędami gramatycznymi, bogaty zasób słownictwa, bardzo dobra wymowa, bardzo dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa)
4 – dobre merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, dobry zasób słownictwa, dobra wymowa (sporadyczne błędy), dobra płynność wypowiedzi, bardzo dobra mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa)
3,5 – akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, leksykalnymi, nieliczne błędy w wymowie, dobra płynność i mowa ciała (kontakt wzrokowy, postawa)
3 – akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z licznymi błędami gramatycznymi, leksykalnymi, liczne błędy w wymowie, dostateczna płynność, akceptowalna mowa ciała (sporadyczne unikanie kontaktu wzrokowego, nieadekwatna postawa)
2 – niezrozumiała wypowiedź ze względu na bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne, w wymowie, słaba płynność, nieadekwatna mowa ciała (brak kontaktu wzrokowego, nieodpowiednia postawa – stanie przodem do ekranu zamiast do grupy)
d) skala ocen wypracowania
Treść i układ pracy – maksimum 4 punkty
Dobór słownictwa i stylistyka – maksimum 8 punktów
Poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i interpunkcyjna – maksimum 8 punktów
Odejmowane 0,5 punktu za błędy rażące, 0,25 punktu za pozostałe
Liczba punktów Ocena
19-20 5
17-18,5 4.5
15,5-16,5 4
13,5-15 3.5
12-13 3
0-11,5 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Koithan, Ute; Mayr-Sieber, Tanja; Schmitz, Helen; Sonntag, Ralf; Lösche, Ralf-Peter & Moritz, Ulrike (2018). Aspekte neu B2.2. Lehrbuch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
‒ Koithan, Ute; Mayr-Sieber, Tanja; Schmitz, Helen; Sonntag, Ralf; Lösche, Ralf-Peter & Moritz, Ulrike (2018). Aspekte neu B2.2. Arbeitsbuch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
‒ Dreyer, Hilke & Schmitt, Richard (2010). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: