Praktyczna nauka języka litewskiego 09-PNJL-36
1. Słownictwo związane z : policją, urzędem celnym, żywieniem (restauracja, kawiarnia, bar), tymczasowym zamieszkaniem (wynajem pokoju, mieszkania), sklepami, transportem miejskim, powszechnymi miejscami (muzeum, teatr, stadion, dyskoteki), studiami, drobnymi usługami (warsztaty naprawcze, reklamacje),pismami urzędowymi, pocztą, transportem pasażerskim (wynajem samochodu, stacja paliw, zakład naprawczy), bankiem, szpitalem (wizyta w szpitalu, u lekarza, apteka), telekomunikacją, miejscem pracy;
2. Zagadnienia gramatyczne:
- Rzeczowniki odprzymiotnikowe, odczasownikowe, rzeczowniki abstrakcyjne,
- Przymiotniki odrzeczownikowe
- Przypadki subiektu i obiektu
- Czasowniki iteratywne, finalne, przedrostkowe ruchu, odrzeczownikowe
- Imiesłowy strony biernej, strony czynnej, nieodmienne (pusdalyvis, padalyvis), participium nessesitatis, formy złożone imiesłowów
- Mowa zależna i niezależna
- Zdania podrzędne przydawkowe, podrzędne okolicznikowe
- Czas złożony
- Przypadki lokalne rzeczowników (illativus, allativus, adesivus)
- Partykuły, wykrzyknienia
- Nomina agensis
- Konstrukcje przyimkowe
3. Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w sytuacjach komunikacyjnych
4. Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu, tłumaczeniu i analizie tekstów pisanych, z wykorzystaniem źródeł słownikowych, encyklopedycznych i multimedialnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
1. potrafi zrozumieć w mowie i piśmie teksty o tematyce popularnej
2. potrafi tłumaczyć i analizować teksty języka litewskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem
3. potrafi wypowiadać się i prowadzić rozmowę w języku litewskim na różne tematy z życia codziennego używając konstrukcji gramatycznych w zakresie przewidzianym przedmiotem
4. potrafi komunikować się pisemnie w języku litewskim (krótkie teksty na temat życia codziennego, charakterystyka osoby, listy itp.)
5. zna elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem
6. potrafi samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni
Kryteria oceniania
Metody:
- Pisemny i ustny egzamin końcowy, cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia
- Ustny egzamin końcowy, cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia, bieżąca kontrola w trakcie zajęć dydaktycznych
- ocena realizacji zadań pozalekcyjnych
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (co 4 jednostki lekcyjne, minimum 61%), dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Literatura Podstawowa:
www.lkz.lt - Lietuvių kalbos žodynas
Jakaitienė, Evalda. 1999. Lietuviškai apie Lietuvą.Vilnius: Alma littera.
Kondratas, B. 1996. Mokomosios lietuvių kalbos taisyklės. Vilnius: Leidybos centras.
Ramonienė, M., Pribušauskaitė, J. 2003. Praktinė lietuvių kalbos gramatika. Vilnius: Baltos lankos.
Ambrazas, Vytautas et al.: Dabartinės lietuvių kalbos gramatika. ― Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidykla.
Algis Kalėda, Barbara Kalėda, Marija Niedzviecka, 2008, Słownik litewsko-polski, lietuvių-lenkų kalbų žodynas, Ex libris, Warszawa
Materiały dodatkowe:
Pakerys, A., Pupkis, A. 2004. Lietuvių kalbos bendrinė tartis. Vilnius: Gimtasis žodis
Rėbždaitė, A.A.1998 Lietuvių kalbos žinynas. Kaunas: Šviesa ;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: