Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - pisanie 09-PNJHp-6LH-66
Treści programowe dla modułu PNJH:
1. Ekonomia i finanse: konstrukcje wyrażające warunek; zdania warunkowe; spójniki warunkowe; wyrażenia potoczne związane z pieniędzmi; forma i styl ogłoszeń ekonomicznych; język ekonomiczny; wyrażenia i słownictwo z dziedziny bankowości.
2. Medycyna i psychologia: wyrażanie potrzeby czy powinności zrobienia czegoś; wyrażanie trwania danej czynności; wyrażanie zakończenia danej czynności; rzadko spotykane peryfrazy z bezokolicznikiem i imiesłowami gerundio i participio; struktury leksykalne i wyrażenia idiomatyczne związane ze zdrowiem.
3. Telewizja: charakteryzowanie i identyfikowanie osób, miejsc i przedmiotów; pytanie o istnienie bądź nieistnienie kogoś lub czegoś; formalne odwoływanie się do instytucji publicznej lub prywatnej; zdania względne trybu oznajmującego i łączącego; zaimki i przysłówki względne; zaimki i przysłówki nieokreślone; przymiotniki jakościowe; słownictwo i wyrażenia związane z telewizją.
4. Magia i świat nadprzyrodzony: wyrażanie tego, co uważa się za możliwe lub prawdopodobne; wyrażanie tego, co uważa się za możliwe, ale odległe; wspominanie sytuacji fikcyjnych; wyrażanie odczuć, wrażeń; przysłówki i wyrażenia przysłówkowe czasu i sposobu; wyrażenia do formułowania hipotez i życzeń; słownictwo związane ze światem magii i światem onirycznym.
5. Przedstawienie rynku prasowego i medialnego w Hiszpanii, przegląd aktualnej prasy, omówienie słownictwa prasowego, lektura artykułów związanych z tematem, dyskusja na temat za i przeciw prasy papierowej i internetowej.
6. Opisanie sceny politycznej w Hiszpanii: monarchia, parlament i partie polityczne, rola króla, komentarz najświeższych doniesień prasowych związanych z polityką.
7. Przedstawienie problemów związanych z imigracją: wady i zalety z perspektywy elit politycznych, rozwoju gospodarczego i zwykłych obywateli. Lektura kilku artykułów przedstawiających zjawisko z różnych punktów widzenia, debata na temat.
8. System edukacyjny w Hiszpanii, a system edukacyjny w Polsce, podstawowe różnice i problemy. Debata na temat.
9. Przedstawienie głównych problemów autonomii regionalnych, prezentacje studentów.
10. Przedstawienie problemów związanych ze środowiskiem naturalnym z punktu widzenia rządu, organizacji ekologicznych. Lektura kilku artykułów przedstawiających temat z różnych punktów widzenia, debata końcowa.
11. Przedstawienie aktualnej sytuacji gospodarczej, rynku pracy, etc. Komentarz najświeższych doniesień prasowych na ten temat.
12. Omówienie podstawowych problemów rynku turystycznego w Hiszpanii z perspektywy rządu, organizacji ekologicznych i zwykłych obywateli. Lektura kilku artykułów przedstawiających temat z różnych perspektyw, obejrzenie filmu dokumentalnego na ten temat. Debata w grupach.
13. Omówienie aktualnych wydarzeń z życia kulturalnego Hiszpanii: festiwale filmowe, nowości wydawnicze, wystawy. Prezentacje studentów.
14. Przedstawienie tekstów akademickich, ich struktury i zasad ich redagowania.
15. Przedstawienie słownictwa i struktur gramatycznych użytecznych przy redagowaniu tekstu akademickiego.
16. Lektura i analiza przykładowych tekstów akademickich.
17. Redagowanie tekstu akademickiego.
18. Przedstawienie tekstów argumentacyjnych (rozprawki), ich struktury i zasad ich redagowania.
19. Przedstawienie słownictwa i struktur gramatycznych użytecznych przy redagowaniu rozprawki.
20. Lektura i analiza przykładowych rozprawek.
21. Redagowanie rozprawki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Dokonuje szczegółowych opisów i prezentacji na tematy złożone. Potrafi wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny bez widocznego wysiłku. Posługuje się szerokimi zasobami leksykalnymi, co pozwala na łatwe zastąpienie ewentualnych braków poprzez stosowanie różnorodnych środków językowych.
Potrafi rozpoznać szeroką gamę wyrażeń idiomatycznych i potocznych.
Rozumie bez trudności wypowiedzi ustne na tematy złożone i abstrakcyjne.
Może sporadycznie popełniać błędy gramatyczne, jednak nie popełnia poważniejszych błędów leksykalnych.
Czyta ze zrozumieniem artykuły, reportaże i inne teksty publicystyczne w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy.
Potrafi streszczać informacje z różnych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia.
Umie przygotować prezentację grupową na dany temat korzystając z różnych źródeł prasowych oraz innych mediów we współpracy z innymi studentami.
Prowadzi złożoną dyskusję na tematy związane z życiem politycznym, społecznym i kulturalnym współczesnej Hiszpanii, precyzyjnie formułując swoje myśli i poglądy.
Zna fakty dotyczące aktualnych wydarzeń z życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego Hiszpanii.
Zna zasady redagowania tekstów akademickich.
Zna zasady redagowania rozprawki.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Esej
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne..
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Coronado González María Luisa, García González Javier, Zarzalejos Alonso Alejandro R., A Fondo 2, SGEL, Madrid, 2001
V.V.A.A, El Ventilador, Difusión, Barcelona, 2006
De Prada Marisa, Bovet Monserrat, Marcé Pilar, Entorno Empresarial, Edelsa, Madrid, 2008.
Florián Reyes Loreto, Ruiz Martínez Ana María, Ciencias de la salud, Manual de español profesional, Universidad de Alacalá, 2005
Equipo Prisma, Prisma, consolida, C1, Edinumen, Madrid, 2007
Artykuły prasowe i publicystyczne z dzienników: El País, La Vanguardia, El Periódico,
ABC, El Mundo, Público.
Montolío, Estrella (red.) (2000). Manual práctico de escritura académica, Barcelona: Ariel.
Vázquez, Graciela (red.) (2001). Guía didáctica del discurso académico escrito. ¿Cómo se escribe una monografía?, Madyt: Edinumen.
Vázquez, Graciela (red.) (2001). Actividades para la escritura académica. ¿Cómo se escribe una monografía?, Madyt: Edinumen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: