Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - pisanie 09-PNJHp-5LH-56
1. Stereotypy w Hiszpanii: argumentowanie, wpływanie na innych, przekonywanie; cechy fizyczne i moralne; pytanie o przyczynę; konektory logiczne przyczyny i celu; użycie por i para; zdania podrzędne rzeczownikowe.
2. Humor w świecie hiszpańskojęzycznym: subiektywne ocenianie postawy czy zachowania; podkreślanie elementów danej informacji; karykaturowanie; opisywanie przy pomocy porównań i przenośni; różnice między ser i estar; struktury emfatyczne z ser i estar.
3. Kino i teatr: Przywoływanie wspomnień; opowiadanie i opisywanie w czasie przeszłym; sposoby podtrzymywania komunikacji werbalnej; czas teraźniejszy historyczny; użycie i związek między różnymi czasami przeszłymi trybu oznajmującego; tryb przypuszczający prosty w znaczeniu czasu przeszłego; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z kinem i teatrem.
4. Reklama i manipulacja: wydawanie rozkazów jednemu rozmówcy bądź grupie; powtarzanie rozkazów; dawanie pozwolenia; przestrzeganie; proszenie; tryb rozkazujący; zaimki osobowe w funkcji dopełnienia; zjawiska leísmo, laísmo i loísmo; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z reklamą; język reklamy.
5. Czytanie i komentowanie dłuższych tekstów z różnych dziedzin tematycznych, takich jak teksty popularno-naukowe, o tematyce prawniczej, ekonomicznej, recenzje i eseje.
6. Przeprowadzanie dłuższych debat, zarówno pomiędzy grupami roboczymi, jak i pojedynczymi uczestnikami.
7. Ćwiczenia praktyczne z zakresu słownictwa specjalistycznego związanego z poszczególnymi tematami zajęć.
8. Przedstawienie tekstów narracyjnych, ich struktury i zasad ich redagowania.
9. Przedstawienie słownictwa i struktur gramatycznych użytecznych przy redagowaniu tekstu narracyjnego.
10. Lektura i analiza przykładowych tekstów narracyjnych.
11. Redagowanie tekstu narracyjnego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Dokonuje szczegółowych opisów i prezentacji na tematy złożone. Potrafi wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku i namyślania się. Posługuje się szerokimi zasobami leksykalnymi, co pozwala na łatwe zastąpienie ewentualnych braków poprzez stosowanie różnorodnych wybiegów językowych.
Potrafi rozpoznać szeroką gamę wyrażeń idiomatycznych i potocznych.
Rozumie bez trudności wypowiedzi ustne na tematy złożone i abstrakcyjne.
Może sporadycznie popełniać błędy gramatyczne, jednak nie popełnia poważniejszych błędów leksykalnych.
Rozumie trudniejsze, dłuższe teksty nieliterackie, w tym również artykuły specjalistyczne, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
Potrafi prowadzić z innymi studentami w miarę płynną dyskusję dotyczącą skomplikowanych zagadnień o zróżnicowanej tematyce, umiejętnie nawiązując do wypowiedzi przedmówcy i w sposób czytelny przedstawiając własne argumenty.
Używa w wypowiedziach ustnych i dyskusjach odpowiedniego do sytuacji językowej słownictwa specjalistycznego.
Zna schemat redagowania tekstu narracyjnego.
Potrafi wykorzystać różnorodne techniki narracyjne (typ narratora, fokalizacja punktu widzenia, perspektywy czasowe, dywersyfikacja środków stylistycznych), opis ludzi, przedmiotów i miejsc, biorąc pod uwagę ich funkcje wewnątrz narracji.
Stosuje urozmaicone struktury gramatyczne, słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
Redaguje tekst narracyjny, tworzy spójny, jednolity i bogaty tekst.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne
Esej
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
‒ Coronado González María Luisa, García González Javier, Zarzalejos Alonso Alejandro R., A Fondo 2, SGEL, Madrid, 2001
‒ V.V.A.A, El Ventilador, Difusión, Barcelona, 2006
‒ Equipo Prisma, Prisma, consolida, C1, Edinumen, Madrid, 2007
‒ Artykuły, wywiady, recenzje, eseje z hiszpańskich czasopism tematycznych i specjalistycznych: Claves, El Ciervo, Redes, Qué leer, Integral, Muy interesante.
‒ Bobes Naves, Mª del Carmen (1993). La novela, Madryt: Síntesis.
‒ Garrido Domínguez, Antonio (1993). El texto narrativo, Madryt: Síntesis.
‒ Pozuelo, José Mª (1988): “Estructura del discurso narrativo”, [w:] Teoría del lenguaje literario, Madryt: Cátedra, str. 226-267.
‒ Spang, Kurt (1993). Géneros literarios, Madryt: Síntesis.
‒ Sullà, Enric (red.) (1996). Teoría de la novela, Barcelona: Crítica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: