Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - mówienie 09-PNJHm-3LH-36
Opis wyglądu, cech charakteru oraz samopoczucia człowieka
Przedstawienie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację lub odmowę racji przedstawionym argumentom
Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz przyszłości
Zdania rzeczownikowe
Zdania przysłówkowe
Zdania przymiotnikowe
Opis zmian trwałych oraz czasowych, które przeżywa człowiek
Relacje międzyludzkie: harmonia, konflikty, uczucia
Przedstawienie tekstów narracyjnych, ich struktury i zasady ich redagowania.
Przedstawienie słownictwa i struktury gramatyczne użyteczne przy redagowaniu tekstu narracyjnego.
Słownictwo użyteczne przy pisaniu tekstu narracyjnego, wskaźniki spójności tekstu
Lektura i analiza przykładowych tekstów narracyjnych
Redagowanie tekstu narracyjnego
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
1. Formułuje wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; porozumiewa się płynnie i ze względną spontanicznością.
2. Potrafi wypowiadać się, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów, albo podając argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.
3. Rozumie dłuższe wypowiedzi oraz nadąża również za dość skomplikowanymi wywodami – pod warunkiem, że temat jest jemu/jej w miarę znany.
4. Stosuje poprawnie formuły i struktury gramatyczne codziennego użytku związane z sytuacjami przewidywalnymi.
5. Stosuje urozmaicone słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.
6. Potrafi prowadzić prostą dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne, krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.
7. Zna schemat redagowania tekstu narracyjnego.
8. Potrafi wykorzystać różnorodne techniki narracyjne (typ narratora, fokalizacja punktu widzenia, perspektywy czasowe, dywersyfikacja środków stylistycznych), opis ludzi, przedmiotów i miejsc, biorąc pod uwagę ich funkcje wewnątrz narracji.
9. Redaguje tekst narracyjny, tworzy spójny, jednolity i bogaty tekst.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Kryteria zaliczenia:
- obecność na zajęciach (w trybie zdalnym w MS Teams)
- przygotowanie do zajęć
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
- ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym oraz ustnym
Uwaga! W trybie zdalnym wszystkie kolokwia i zadania zostaną przeprowadzone za pomocą aplikacji MS Teams.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- Álvarez, Myriam, Ejercicios de escritura, niveles medio y avanzado, Anaya, 2001
- Benetti, Giovanna; Casellato, Mariarita; Messori, Gemma, Más que palabras, Difusión, 2005
- Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005
- Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005
- Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998
- Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998
- Chamorro, Mª Dolores et al., Abanico, Barcelona, Difusión, 2007.
- Equipo Prisma, Prisma B2. Avanza. Madrid, Edinumen, 2004.
- Hernández, Guillermo; Rellán, Clara, Aprender a escribir 1,3, SGEL, 1998.
- Martín Peris, Ernesto et al., Gente 3. Barcelona, Difusión, 2005.
- Moreno, Concha, Curso de perfeccionamiento, SGEL, Madrid, 2006.
- Tabernero Sala, Cristina, Pocas palabras no bastan, Actividades de comprensión y expresión de español para extranjeros, Ediciones Universidad de Navarra, Pamplona.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
KRYTERIA ZALICZENIA MODUŁU PNJH NA ROK AKADEMICKI 2020/2021 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z PNJH, student / studentka musi uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu PNJH z obu semestrów. W przeciwnym wypadku, otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał / musiała poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin z modułu PNJH w sesji poprawkowej we wrześniu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 1.02.2021 KRYTERIA ZALICZENIA MODUŁU PNJH – INFORMACJE DODATKOWE |
W cyklu 2021/SZ:
KRYTERIA ZALICZENIA MODUŁU PNJH NA ROK AKADEMICKI 2020/2021 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z PNJH, student / studentka musi uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu PNJH z obu semestrów. W przeciwnym wypadku, otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał / musiała poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin z modułu PNJH w sesji poprawkowej we wrześniu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 1.02.2021 KRYTERIA ZALICZENIA MODUŁU PNJH – INFORMACJE DODATKOWE |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: