PNJH lengua hablada 09-PNJHhablada-WL-36
Opis wyglądu, cech charakteru oraz samopoczucia człowieka
Opis zmian trwałych oraz czasowych, które przeżywa człowiek
Relacje międzyludzkie: harmonia, konflikty, uczucia
Wyrażanie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację lub odmowę racji przedstawionym argumentom
Schemat rozprawki: dedukcyjna i indukcyjna
Formułowanie tezy, sposób argumentowania
Słownictwo użyteczne przy pisaniu rozprawki, wskaźniki spójności tekstu
Lektura i analiza przykładowych tekstów (rozprawki)
Pisanie rozprawki
Lektura krótkich tekstów literackich i nieliterackich o tematyce uniwersalnej obejmujących słownictwo abstrakcyjne.
Interpretacja przeczytanych tekstów literackich i nieliterackich: językowa i pod względem treści.
Krótka debata w grupach lub w parach dotycząca tematów związanych z czytanymi tekstami literackimi i nieliterackimi.
Zdania rzeczownikowe
Zdania przysłówkowe
Zdania przymiotnikowe
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Formułuje wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się płynnie i ze względną spontanicznością.
2. Potrafi wypowiadać się, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów, albo podając argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.
3. Umie zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest jemu/jej w miarę znany.
4. Zna schemat pisania rozprawki
5. Formułuje tezę, argumenty, logicznie wnioskuje, dokonuje syntezy
6. Pisze rozprawki, tworzy spójny tekst
7. Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w bardziej złożonych tekstach literackich i nieliterackich obejmujących dość szeroki zakres słownictwa abstrakcyjnego.
8. Potrafi krótko zinterpretować przeczytane treści i wyrazić w dość prosty sposób własną opinię na ich temat.
9. Potrafi prowadzić prostą dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne, krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.
10. Używa ze poprawnością formuł i struktur gramatycznych użytku codziennego związanych z sytuacjami przewidywalnymi.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
- ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym oraz ustnym
Literatura
1. Álvarez Myriam, Ejercicios de escritura, niveles medio y avanzado, Anaya, 2001
2. Benetti, Giovanna; Mariarita Casellato, Gemma Messori, Más que palabras, Difusión, 2005
3. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998
4. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998
5. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005
6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005
7. Hernández Guillermo, Rellán Clara, Aprender a escribir 1,3, SGEL, 1998
8. Moreno, Concha, Curso de pefeccionamiento. SGEL, Madrid, 2006
9. Siles Artés, José & Jesús Sánchez Maza, Curso de lectura, conversación y redacción, nivel avanzado, SGEL, 1996
10. Tabernero Sala, Cristina, Pocas palabras no bastan, Actividades de comprensión y expresión de español para extranjeros, Ediciones Universidad de Navarra, Pamplona
11. Giovanna Benetti, Mariarita Casellato, Gemma Messori, Más que palabras, Difusión, 2005
12. Chamorro, Mª Dolores et al., Abanico, Barcelona, Difusión, 2007.
13. Martín Peris, Ernesto et al., Gente 3. Barcelona, Difusión, 2005.
14. Equipo Prisma, Prisma B2. Avanza. Madrid, Edinumen, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: