Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - gramatyka 09-PNJHg-2LH-26
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Sfera prywatna: doświadczenia osobiste; niedawne wydarzenia; plany na przyszłość; projekty; przepowiednie; przeszłość; biografie; ważne momenty w życiu człowieka.
Sfera życia codziennego: opis zajęć zawodowych (praca: zawody i stanowiska i obowiązki pracownicze); szkoła; uniwersytet.
Strefa rozrywki: uroczystości i święta; restauracje i bary; podróże; klimat; pory roku; turystyka (ciekawe miejsca i zabytki); miejsca rozrywki; wakacje.
Typy dyskursu: rozmowy telefoniczne; zaproszenia; życzenia; spotkania; usprawiedliwienia; wymówki; pozwolenia; przysługi; zakazy; zaprzeczanie; propozycje; akceptacja; odmowa; rozkazy; prośby; zobowiązania; potrzeby.
Głośna lektura krótkich, prostych tekstów literackich, takich jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania w tematyce związanej z życiem codziennym.
Interpretacja przeczytanych krótkich tekstów literackich takich jak fragmenty prozy czy krótkie opowiadania: językowa i pod względem treści.
Krótka dyskusja dotycząca tematów związanych z czytanymi krótkimi tekstami literackimi takimi jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania.
Zasady użycia mowy zależnej.
Zasady użycia czasu przyszłego.
Zasady użycia trybu warunkowego.
Zasady użycia zdań czasowych.
Zasady użycia zdań warunkowych.
Zasady użycia form wyrażania życzeń.
Zasady redakcji listu prywatnego
Zasady redakcji listu formalnego
Lektura i analiza przykładowych tekstów (listów)
Style języka: formalny i nieformalny
Pisanie listu prywatnego
Pisanie listu formalnego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wykazuje umiejętność spontanicznego uczestniczenia (bez
uprzedniego przygotowania) w rozmowach na tematy związane z życiem codziennym, formułuje opinie i dość
swobodnie wymienia informacje na tematy dotyczące codziennej egzystencji człowieka (na przykład: rodzina, zainteresowania, praca i podróże).
2/ opisuje własne przeżycia, relacjonuje osobiste wydarzenia, określa swoje nadzieje i ambicje. Umie krótko objaśnić własne plany i poglądy. Sporządza opisy przebiegu akcji w filmach czy książkach i potrafi wyrazić własne wrażenia na ich temat.
3/ rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego.
4/ przedstawia ogólne i szczegółowe informacje i intencje zawarte w autentycznym tekście usłyszanym.
5/ rozumie krótkie, proste teksty literackie, takie jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania bez znajomości całości słownictwa, potrafi je streścić.
6/ potrafi zinterpretować przeczytane treści i prostym językiem wyrazić własną, krótką opinię na ich temat.
7/ wykazuje umiejętność prowadzenia prostej dyskusji z innymi studentami na tematy związane z życiem codziennym, 8/ potrafi krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.
9/ potrafi pracować w grupie i wypracowywać wspólne stanowisko.
10/ używa ze względną poprawnością formuł i struktur gramatycznych użytku codziennego związanych z sytuacjami przewidywalnymi.
11/ wyjaśnia podstawowe terminy związane z zasadami pisowni w j. hiszpańskim; potrafi poprawnie podzielić wyrazy na sylaby w j. hiszpańskim; rozróżnia wyrazy w zależności od sylaby akcentowanej.
12/ stosuje zgodnie z normą zasady ortografii i znaków przestankowych
13/ rozróżnia formalny i nieformalny styl języka
rozpoznaje i dostosowuje styl do celu wypowiedzi pisemnej
14/ realizuje określoną formę wypowiedzi pisemnej
stosuje środki językowe, uwzględniając temat i formy wypowiedzi pisemnej
15/ pisze listy prywatne i formalne
16/ rozwija indywidualne strategie uczenia się
17/ korzysta ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Kryteria zaliczenia:
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- prace domowe;
- weryfikacja wiedzy i umijętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;
- egzamin.
W trakcie semestru mogą być realizowane różne formy sprawdzianów pisemnych. Kartkówki („pruebas de control”) mają krótką formę i służą ewaluacji znajomości konkretnych zagadnień. Mogą one być tzw. kartkówkami na ocenę lub nie (a więc stanowić, decyzją wykładowcy, rodzaj ewaluacji sumatywnej lub formatywnej). Kolokwia cząstkowe („pruebas parciales”) są obszerniejsze, obejmują wszystkie zagadnienia zrealizowane na zajęciach do momentu ich przeprowadzenia oraz będą zapowiadane z wyprzedzeniem.
Niezaliczonych kartkówek oraz kolokwiów cząstkowych nie można poprawić ani odrobić w późniejszym terminie. Udział w nich jest opcjonalny, a decyzja ta przekłada się na procentowy skład oceny końcowej. Oznacza to, że brak udziału studenta/studentki w kartkówce lub kolokwium (a zatem brak oceny z nich) skutkuje zwiększeniem wartości zaliczenia końcowego, jak przedstawiono na poniższym schemacie:
każda kartkówka na ocenę = 10%
każde kolokwium cząstkowe = 20%
zaliczenie końcowe = pozostała część oceny końcowej
Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również zaliczenia i egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki –również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku–, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
SEM. LETNI 2021 - ZAJĘCIA W TRYBIE ZDALNYM
Data zaliczenia końcowego: 18.06.21
Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 23.06.21 (gr. A, gr. C ), 22.06.21 (gr. B)
Poprawa zaliczenia: 1.09.21
Minimalny poziom znajomości języka na początku semestru: A2+
Minimalny poziom znajomości języka wymagany do zaliczenia przedmiotu na końcu semestru: B1
Literatura
1. Arnal Carmen, Ruiz de Garibay Araceli, Escribe en español, SGEL, 2005
2. Bados Ciria Concepción, Textos literarios y ejercicios, nivel medio, Grupo Anaya, Madrid 2001
3. Benito Lobo José Antonio, Manual práctico de puntuación/ La puntuación: usos y funciones, Edinumen, 1992
4. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 1, Difusión, Madrid, 2003
5. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 2, Difusión, Madrid, 2003
6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 2, SGEL, Madrid, 2005
7. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005
8. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005
9. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998
10. Castro, Francisca, Uso de la gramática española elemental, Edelsa, Madrid, 1998
11. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998
12. Equipo Prisma, Prisma comienza, nivel A1, Edinumen, Madrid, 2007
13. Equipo Prisma, Prisma continúa, nivel A2, Edinumen, Madrid, 2007
14. Equipo Prisma, Prisma progresa, nivel B1, Edinumen, Madrid, 2003
15. España Margarita, Marc Isabelle, Ortografía esencial, Ediciones SM, 2002
16. Jędrusiak M., Fornelski P., Poradnik ortograficzny dla Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 1996
17. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 1, Difusión, Madrid, 1998
18. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 2, Difusión, Madrid, 1998
19. Miquel Lourdes y Sans Neus, COMO SUENA 2 ( materiales para la comprensión auditiva) Nivel Intermedio y Avanzado, Difusión, S.L., Madrid, 1991
20. Palomino, María de los Ángeles, Vocabulario en Diálogo, enCLAVE, Madrid, 2006
21. Real Academia Española, Ortografía de la lengua española, Espasa, 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: