PNJH lengua practica 09-PNJHLP-WL-46
Opis portretu psychologicznego człowieka
Przedstawienie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację lub odmowę racji przedstawionym argumentom
Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz przyszłości
Powtarzanie lub streszczenie otrzymanej informacji oraz przekazanie informacji stosując mowę zależną
Struktura opisu
Słownictwo użyteczne przy redagowaniu opisu
Lektura i analiza przykładowych tekstów (opisy)
Redagowanie opisu
Lektura dłuższych i bardziej złożonych tekstów literackich i nieliterackich takich jak fragmenty prozy, sztuk teatralnych, opowiadań i artykułów o tematyce uniwersalnej obejmujących słownictwo abstrakcyjne.
Interpretacja przeczytanych tekstów: językowa i pod względem treści.
Dłuższa debata w grupach, parach bądź indywidualnie dotycząca tematów związanych z przeczytanymi tekstami literackimi lub nieliterackimi.
Zdania rzeczownikowe
Zdania przysłówkowe
Zdania przymiotnikowe
Koniugacja peryfrastyczna
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
1. Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka
2. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów, albo podając argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań
3. Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady i rozmowy
4. Zna schemat redagowania opisu
5. Potrafi opisywać przedmioty, miejsca, zjawiska, czynności, zdarzenia, uczucia
6. Redaguje opis, tworzy spójny, barwny tekst
7. Stosuje urozmaicone słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi
8. Rozumie bardziej zaawansowane teksty literackie i nieliterackie obejmujące szeroki zakres słownictwa abstrakcyjnego bez znajomości całości słownictwa.
9. Potrafi szerzej zinterpretować przeczytane treści i wyrazić dość obszernie własną opinię na ich temat.
10. Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne, wyczerpująco przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.
11. Pokazuje stosunkowo wysoki stopień gramatycznej kontroli. Nie popełnia błędów, które powodują niezrozumienie przekazu i potrafi poprawić prawie wszystkie błędy.
Kryteria oceniania
1. obecność na zajęciach
2. przygotowanie do zajęć
3. ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
4. oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
5. ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym
6. ocena uzyskana na egzaminie pisemnym i ustnym
Literatura
1. Álvarez Myriam, Ejercicios de escritura, niveles medio y avanzado, Anaya, 2001
2. José Siles Artés, Jesús Sánchez Maza, Curso de lectura, conversación y redacción, nivel avanzado, SGEL, 1996
3. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998
4. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998
5. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005
6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005
7. Hernández Guillermo, Rellán Clara, Aprender a escribir 1,3, SGEL, 1998
8. Moreno, Concha, Curso de pefeccionamiento. SGEL, Madrid, 2006
9. Cristina Tabernero Sala, Pocas palabras no bastan, Actividades de comprensión y expresión de español para extranjeros, Ediciones Universidad de Navarra, Pamplona.
10. Giovanna Benetti, Mariarita Casellato, Gemma Messori, Más que palabras, Difusión, 2005
11. Siles Artés, José & Jesús Sánchez Maza, Curso de lectura, conversación y redacción, nivel avanzado, SGEL, 1996
12. Chamorro, Mª Dolores et al., Abanico, Barcelona, Difusión, 2007.
13. Martín Peris, Ernesto et al., Gente 3. Barcelona, Difusión, 2005.
14. Equipo Prisma, Prisma B2. Avanza. Madrid, Edinumen, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: