PNJH - Lectura comentada 2 09-PNJHLC-26
Sfera prywatna: doświadczenia osobiste; niedawne wydarzenia; plany na przyszłość; projekty; przepowiednie; przeszłość; biografie; ważne momenty w życiu człowieka.
Sfera życia codziennego: opis zajęć zawodowych (praca: zawody i stanowiska i obowiązki pracownicze); szkoła; uniwersytet.
Strefa rozrywki: uroczystości i święta; restauracje i bary; podróże; klimat; pory roku; turystyka (ciekawe miejsca i zabytki); miejsca rozrywki; wakacje.
Typy dyskursu: rozmowy telefoniczne; zaproszenia; życzenia; spotkania; usprawiedliwienia; wymówki; pozwolenia; przysługi; zakazy; zaprzeczanie; propozycje; akceptacja; odmowa; rozkazy; prośby; zobowiązania; potrzeby.
Głośna lektura krótkich, prostych tekstów literackich, takich jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania w tematyce związanej z życiem codziennym.
Interpretacja przeczytanych krótkich tekstów literackich takich jak fragmenty prozy czy krótkie opowiadania: językowa i pod względem treści.
Krótka dyskusja dotycząca tematów związanych z czytanymi krótkimi tekstami literackimi takimi jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania.
Zasady użycia mowy zależnej.
Zasady użycia czasu przyszłego.
Zasady użycia trybu warunkowego.
Zasady użycia zdań czasowych.
Zasady użycia zdań warunkowych.
Zasady użycia form wyrażania życzeń.
Zasady ortografii i interpunkcji.
Zasady redakcji listu prywatnego
Zasady redakcji listu formalnego
Lektura i analiza przykładowych tekstów (listów)
Style języka: formalny i nieformalny
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wykazuje umiejętność spontanicznego uczestniczenia (bez
uprzedniego przygotowania) w rozmowach na tematy związane z życiem codziennym, formułuje opinie i dość
swobodnie wymienia informacje na tematy dotyczące codziennej egzystencji człowieka (na przykład: rodzina, zainteresowania, praca i podróże).
2/ opisuje własne przeżycia, relacjonuje osobiste wydarzenia, określa swoje nadzieje i ambicje. Umie krótko objaśnić własne plany i poglądy. Sporządza opisy przebiegu akcji w filmach czy książkach i potrafi wyrazić własne wrażenia na ich temat.
3/ rozumie krótkie, proste teksty literackie, takie jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania bez znajomości całości słownictwa, potrafi je streścić.
4/ potrafi zinterpretować przeczytane treści i prostym językiem wyrazić własną, krótką opinię na ich temat.
5/ wykazuje umiejętność prowadzenia prostej dyskusji z innymi studentami na tematy związane z życiem codziennym, potrafi krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.
6/ potrafi pracować w grupie i wypracowywać wspólne stanowisko.
7/ używa ze względną poprawnością formuł i struktur gramatycznych użytku codziennego związanych z sytuacjami przewidywalnymi.
8/ wyjaśnia podstawowe terminy związane z zasadami pisowni w j. hiszpańskim
9/ potrafi poprawnie podzielić wyrazy na sylaby w j. hiszpańskim; rozróżnia wyrazy w zależności od sylaby akcentowanej.
10/ stosuje zgodnie z normą zasady ortografii i znaków przestankowych
11/ rozróżnia formalny i nieformalny styl języka
12/ rozpoznaje i dostosowuje styl do celu wypowiedzi pisemnej
13/ realizuje określoną formę wypowiedzi pisemnej
14/ stosuje środki językowe, uwzględniając temat i formy wypowiedzi pisemnej
15/ pisze listy prywatne i formalne
16/ rozwija indywidualne strategie uczenia się
17/ korzysta ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- prace domowe;
- weryfikacja wiedzy i umijętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;
- egzamin.
Literatura
1. Arnal Carmen, Ruiz de Garibay Araceli, Escribe en español, SGEL, 2005
2. Bados Ciria Concepción, Textos literarios y ejercicios, nivel medio, Grupo Anaya, Madrid 2001
3. Benito Lobo José Antonio, Manual práctico de puntuación/ La puntuación: usos y funciones, Edinumen, 1992
4. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 1, Difusión, Madrid, 2003
5. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 2, Difusión, Madrid, 2003
6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 2, SGEL, Madrid, 2005
7. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005
8. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005
9. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998
10. Castro, Francisca, Uso de la gramática española elemental, Edelsa, Madrid, 1998
11. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998
12. Equipo Prisma, Prisma comienza, nivel A1, Edinumen, Madrid, 2007
13. Equipo Prisma, Prisma continúa, nivel A2, Edinumen, Madrid, 2007
14. Equipo Prisma, Prisma progresa, nivel B1, Edinumen, Madrid, 2003
15. España Margarita, Marc Isabelle, Ortografía esencial, Ediciones SM, 2002
16. Jędrusiak M., Fornelski P., Poradnik ortograficzny dla Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 1996
17. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 1, Difusión, Madrid, 1998
18. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 2, Difusión, Madrid, 1998
19. Palomino, María de los Ángeles, Vocabulario en Diálogo, ENCLAVE, Madrid, 2006
20. Real Academia Española, Ortografía de la lengua española, Espasa, 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: