Praktyczna nauka języka francuskiego - francuski ogólny 4 (gr. 4) 09-PNJFfo4-4-1LF-16
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO
Słuchanie krótkich tekstów audio.
Czytanie krótkich tekstów narracyjnych i opisowych.
Uzupełnianie luk w odniesieniu do tekstu przeczytanego lub wysłuchanego.
Udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu.
Przyporządkowanie odpowiedzi w odniesieniu do uzyskanych informacji.
Przygotowanie prezentacji w oparciu o uzyskane informacje.
Wyszukiwanie brakujących informacji w tekście.
Konstruowanie krótkich wypowiedzi pisemnych z zakresu tematów dotyczących życia codziennego.
Konstruowanie wypowiedzi pisemnych o charakterze narracyjno-opisowym.
Rozwiązywanie ćwiczeń leksykalnych.
Rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych.
Rozwijanie świadomości różnic kulturowych.
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i pracy w grupach.
Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych materiałów dodatkowych, np. płyty CD, słowniki, Internet, etc.
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
Praca na różnego rodzaju prostych, niedługich tekstach (argumentacyjnych, narracyjnych, reportażach, wywiadach) na temat: ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie, która ma na celu umiejętność globalnego spojrzenia na tekst i umiejętności rozpoznania typu tekstu.
Pisanie sprawozdań, opinii bazujących na prezentowanych tekstach (ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie).
Różnego rodzaju nagrania, tzw. odsłuchy na tematy nawiązujące do prezentowanych tekstów pisanych
tworzenie wypowiedzi ustnych w nawiązaniu do przedstawianych tekstów pisanych.
Podstawowe zagadnienia fonetyczne: samogłoski języka francuskiego.
Prezentacja zagadnień gramatycznych: rodzajniki, zaimki osobowe, przymiotniki i zaimki dzierżawcze, wskazujące i nieokreślone i względne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Rozróżnia pojedyncze słowa oraz krótkie, proste zdania w tekstach audio na poziomie A1.
2/ Potrafi odpowiedzieć na proste pytania sprawdzające rozumienie tekstu audio na poziomie A1.
3/ Potrafi przyporządkować odpowiedzi na pytania do tekstu czytanego na poziomie A1.
4/ Potrafi uzupełnić brakujące informacje w tekście na podstawie tekstu wysłuchanego lub przeczytanego na poziomie A1.
5/ Potrafi wyszukać niezbędne informacje w tekście czytanym na poziomie A1.
6/ Umie zredagować krótki tekst, np. e-mail, notatkę, itp.
7/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych wykorzystuje zwroty leksykalne oraz słownictwo typowe dla poziomu A1.
8/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje struktury gramatyczne nauczane na poziomie A1.
9/ Potrafi udzielić odpowiedzi na zadane pytania dotyczące życia osobistego na poziomie A1.
10/ Ma świadomość różnic kulturowych w zakresie tematów dotyczących życia codziennego na poziomie A1.
11/ Korzysta z różnych pomocy naukowych: słowników, Internetu, etc.
12/ Potrafi pracować w grupie.
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ potrafi rozróżnić i nazwać różne typy tekstów (argumentacyjny, narracyjny), objaśnia specyfikę tekstów w dyskursie medialnym (np. reportaż, wywiad)
2/ rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania
3/ potrafi pisać krótkie sprawozdania i podawać własną opinię w formie liniowego ciągu prostych, pojedynczych stwierdzeń oraz szczegółowo opisy na tematy związane z własnymi zainteresowaniami
4/ rozumie główne wątki prostych nagrań na znane tematy lub tematy specjalistyczne, pod warunkiem znajomości tematu oraz jasnej struktury wypowiedzi
5/ potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc niedługie zdania tworzy wypowiedź ustną omawiając zagadnienia krótkiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując oryginalne słownictwo i porządek logiczny
6/ potrafi rozróżnić i produkować nowe dźwięki
dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną.
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
- Prace domowe.
- Weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące.
- Egzamin.
+ kryteria oceniania modułu PNJF
Kryteria zaliczenia modułu PNJ – informacje dodatkowe
1. Przedmioty w module PNJ w semestrze zimowym kończą się zaliczeniem na ocenę, w semestrze letnim zaś zaliczeniem na ocenę i egzaminem, który obejmuje treści semestru letniego.
2. Przystąpić do egzaminu w sesji letniej ma prawo Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze zimowym i w semestrze letnim oraz Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze letnim, ale z konsekwencjami opisanymi w poniższych punktach.
3. Student, który nie uzyskał pozytywnej oceny za moduł PNJ w na koniec semestru zimowego ma obowiązek przystąpić do zaliczenia poprawkowego przedmiotów, z których uzyskał ocenę negatywną do 15 kwietnia. Do tego czasu Student może warunkowo uczęszczać na zajęcia PNJ.
4. Jeśli w w/w terminie Student nie zaliczy przedmiotów PNJ, z których uzyskał ocenę negatywną w semestrze zimowym, wówczas by zyskać prawo do przystąpienia do zaliczenia tych przedmiotów we wrześniu, musi zaliczyć moduł PNJ w semestrze letnim:
a) Student, który nie zaliczy modułu PNJ w semestrze letnim, moduł PNJ z semestru zimowego powtarza w kolejnym roku akademickim, zaś przedmioty z modułu PNJ z semestru letniego zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu i jeśli uzyska zaliczenie przystępuje do egzaminu PNJ w sesji poprawkowej.
b) Student, który zaliczy moduł PNJ w semestrze letnim przystępuje do egzaminu PNJ w sesji letniej, a przedmioty PNJ z modułu z sesji zimowej zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu.
Literatura
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO (wybór)
Merieux R. , 2008, Latitudes 1, methode de francais, Didier
Merieux R. 2008, Latitudes 1, cahier d’exercices, Didier
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
Corsain M., Grandet E., Parizet M. : Activites pour le Cadre commun – Niveau A2. Paris, Cle international, 2006.
Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.
Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire,
CLE international (2007),
Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International
Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995
Lainé E., Loiseau Y., Mérieux R., Latitude 2. Paris, Didier, 2009.
M. Barféty, P. Beaujoin : Expression orale – Niveau A1/A2. Paris, Clé international, 2006.
Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002
Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.
Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: