Praktyczna nauka języka francuskiego - francuski ogólny (gr. 1) 09-PNJFfo-1-2LF-26
1. Praca na różnego rodzaju prostych, niedługich tekstach (argumentacyjnych, narracyjnych, reportażach, wywiadach) na temat: ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie, która ma na celu umiejętność globalnego spojrzenia na tekst i umiejętności rozpoznania typu tekstu.
2. Pisanie sprawozdań, opinii bazujących na prezentowanych tekstach (ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie).
3. Różnego rodzaju nagrania, tzw. odsłuchy na tematy nawiązujące do prezentowanych tekstów pisanych.
4. Tworzenie wypowiedzi ustnych w nawiązaniu do przedstawianych tekstów pisanych.
5. Podstawowe zagadnienia fonetyczne: samogłoski języka francuskiego.
6. Prezentacja zagadnień gramatycznych: rodzajniki, zaimki osobowe, przymiotniki i zaimki dzierżawcze, wskazujące i nieokreślone i względne, odmiana czasowników w czasie teraźniejszym, czas przyszły i tryb przypuszczający
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. potrafi rozróżnić i nazwać różne typy tekstów (argumentacyjny, narracyjny), objaśnia specyfikę tekstów w dyskursie medialnym (np. reportaż, wywiad)
2. rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania
3. potrafi pisać krótkie sprawozdania i podawać własną opinię w formie liniowego ciągu prostych, pojedynczych stwierdzeń oraz szczegółowo opisy na tematy związane z własnymi zainteresowaniami
4. rozumie główne wątki prostych nagrań na znane tematy lub tematy specjalistyczne, pod warunkiem znajomości tematu oraz jasnej struktury wypowiedzi
5. potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc niedługie zdania tworzy wypowiedź ustną omawiając zagadnienia krótkiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując oryginalne słownictwo i porządek logiczny
6. potrafi rozróżnić i produkować nowe dźwięki
7. dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- prace domowe;
- weryfikacja wiedzy i umiejętności przez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;
- egzamin
Kryteria zaliczenia modułu PNJ – informacje dodatkowe
1. Przedmioty w module PNJ w semestrze zimowym kończą się zaliczeniem na ocenę, w semestrze letnim zaś zaliczeniem na ocenę i egzaminem, który obejmuje treści semestru letniego.
2. Przystąpić do egzaminu w sesji letniej ma prawo Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze zimowym i w semestrze letnim oraz Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze letnim, ale z konsekwencjami opisanymi w poniższych punktach.
3. Student, który nie uzyskał pozytywnej oceny za moduł PNJ w na koniec semestru zimowego ma obowiązek przystąpić do zaliczenia poprawkowego przedmiotów, z których uzyskał ocenę negatywną do 15 kwietnia. Do tego czasu Student może warunkowo uczęszczać na zajęcia PNJ.
4. Jeśli w w/w terminie Student nie zaliczy przedmiotów PNJ, z których uzyskał ocenę negatywną w semestrze zimowym, wówczas by zyskać prawo do przystąpienia do zaliczenia tych przedmiotów we wrześniu, musi zaliczyć moduł PNJ w semestrze letnim:
a) Student, który nie zaliczy modułu PNJ w semestrze letnim, moduł PNJ z semestru zimowego powtarza w kolejnym roku akademickim, zaś przedmioty z modułu PNJ z semestru letniego zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu i jeśli uzyska zaliczenie przystępuje do egzaminu PNJ w sesji poprawkowej.
b) Student, który zaliczy moduł PNJ w semestrze letnim przystępuje do egzaminu PNJ w sesji letniej, a przedmioty PNJ z modułu z sesji zimowej zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu.
Literatura
1. Andant, C., Chalaron, M. L. A propos B1-B2. Grenoble, PUG, 2005.
2. Barféty, M., Beaujoin, P. Expression orale – Niveau B1. Paris, Clé international, 2006.
3. Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.
4. Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, CLE international, 2007.
5. Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International.
6. Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995.
7. Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002.
8. Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.
9. Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: