Praktyczna nauka języka francuskiego. Mówienie, rozumienie 09-PNJFFRO-26
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO
1/ Słuchanie krótkich tekstów audio.
2/ Czytanie krótkich tekstów narracyjnych i opisowych.
3/ Uzupełnianie luk w odniesieniu do tekstu przeczytanego lub wysłuchanego.
4/ Udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu.
5/ Przyporządkowanie odpowiedzi w odniesieniu do uzyskanych informacji.
6/ Przygotowanie prezentacji w oparciu o uzyskane informacje.
7/ Wyszukiwanie brakujących informacji w tekście.
8/ Konstruowanie krótkich wypowiedzi pisemnych z zakresu tematów dotyczących życia codziennego.
9/ Konstruowanie wypowiedzi pisemnych o charakterze narracyjno-opisowym.
10/ Rozwiązywanie ćwiczeń leksykalnych.
11/ Rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych.
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
1/ praca na różnego rodzaju dość prostych, niedługich tekstach (argumentacyjne, narracyjne, reportaże, wywiady) na temat: media, pięniądze we współczesnym świecie, życie we współczesnym świecie, moda, kulinaria, Francja współczesna
2/ pisanie sprawozdań, opinii bazujących na prezentowanych tekstach na temat: media, pięniądze we współczesnym świecie, moda, kulinaria, Francja współczesna
3/ różnego rodzaju nagrania, tzw. odsłuchy na tematy nawiązujące do prezentowanych tekstów pisanych
4/ tworzenie wypowiedzi ustnych w nawiązaniu do przedstawianych tekstów pisanych
5/ podstawowe zagadnienia fonetyczne: samogłoski języka francuskiego, prozodja
6/ prezentacja zagadnień gramatycznych: czasy przeszłe, tryb łączący, przyimki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Rozróżnia zdania pojedyncze i złożone w tekstach audio na poziomie A2.
2/ Potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu audio na poziomie A2.
3/ Potrafi przyporządkować odpowiedzi na pytania do tekstu czytanego na poziomie A2.
4/ Potrafi uzupełnić brakujące informacje w tekście na podstawie tekstu wysłuchanego lub przeczytanego na poziomie A2.
5/ Potrafi wyszukać niezbędne informacje w tekście czytanym na poziomie A2.
6/ Umie zredagować krótki tekst, np. e-mail, notatkę, opowiadanie, opis, itp.
7/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych wykorzystuje zwroty leksykalne oraz słownictwo typowe dla poziomu A2.
8/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje struktury gramatyczne nauczane na poziomie A2.
9/ Potrafi udzielić odpowiedzi na zadane pytania dotyczące życia osobistego na poziomie A2.
10/ Ma świadomość różnic kulturowych w zakresie tematów dotyczących życia codziennego na poziomie A2.
11/ Korzysta z różnych pomocy naukowych: słowników, Internetu, etc.
12/ Potrafi pracować w grupie.
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania
2/ potrafi pisać krótkie sprawozdania i podawać własną opinię w formie liniowego ciągu prostych, pojedynczych stwierdzeń oraz szczegółowo opisy na tematy związane z własnymi zainteresowaniami i zagadnieniami przezentowanymi na zajęciach
3/ rozumie główne wątki niedługich nagrań na znane tematy lub tematy specjalistyczne, pod warunkiem znajomości tematu oraz jasnej struktury wypowiedzi
4/ potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc poprawne zdania formułuje wypowiedź ustną omawiając zagadnienia niedługiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując głównie oryginalne słownictwo i porządek logiczny
5/ potrafi rozróżnić i produkować nowe dźwięki i wzorce prozodyczne
6/ dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną
7/ rozwija kompetencje interkulturowe.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie prac kontrolnych pisemnych zgodnie z zakresem materiału leksykalnego i gramatycznego oraz kompetencji językowych wypracowywanych na zajęciach, bądź narzuconych przez wykładowcę do pracy indywidualnej. Wykładowca może ocenić studenta na podstawie jego wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć. W ciągu semestru maksymalna suma punktów otrzymanych za wszystkie prace powinna wynosić 60 ptk. Na koniec semestru przewiduje się pisemną pracę kontrolną za maksymalnie 40 pkt.
Bilans maksymalnej ilości punktów za prace kontrolne w całym semestrze wynosi 100 pkt.
Literatura
DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO
Merieux R. , 2008, Latitudes 2, methode de francais, didier
Merieux R. 2008, Latitudes 2, cahier d’exercices, didier
DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO
1. Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.
2. Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire,
CLE international (2007),
3. Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International
4. Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995
5. Lainé E., Loiseau Y., Mérieux R., Latitude 2. Paris, Didier, 2009.
6. Lainé E., Loiseau Y., Mérieux R., Latitude 3. Paris, Didier, 2009.
7. M. Barféty, P. Beaujoin : Expression orale – Niveau B1. Paris, Clé international, 2006.
8. Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002
9. Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.
10. Steele R., Civilisation progressive du français, niveau intermediaire, CLE International 2003
11. Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: