Praktyczna nauka języka francuskiego 09-PNJF-2LF-26
Po zakończeniu zajęć PNJF student w grupie początkującej umie rozróżnić i nazwać tryby (oznajmujący, przypuszczający, rozkazujący, subjonctif, przysłówek, bezokolicznik), czasy (passé composé, imparfait, présent, futur proche, futur simple, conditionnel présent, subjonctif présent), zaimki dopełnienia bliższego i dalszego (osobowe, nieosobowe, miejsca, ilości). Zna reguły tworzenia i zastosowania w/w trybów, czasów i zaimków w stopniu pozwalającym mu na rozumienie i konstruowanie prostych wypowiedzi w czasie przeszłym teraźniejszym i przyszłym dotyczące spraw związanych z życiem codziennym jak również na porozumiewanie się w trakcie wykonywania zadania. Jest w stanie zadawać pytania, wyrażać rozkazy, usytuować wypowiedź w czasie i w przestrzeni, mówić o przeszłości i przyszłości, opisywać przedmioty, miejsca, ludzi. Po zakończeniu zajęć PNJF w grupie średniozaawansowanej i zaawansowanej student zna reguły użycia czasów passé composé i imparfait, mowy zależnej, zdań warunkowych, tworzenia porównań. Znajomość w/w reguł pozwala mu rozumieć wypowiedzi dotyczące spraw zawodowych, czasu wolnego itp., toczące się w języku standardowym, wypowiadać się na tematy związane z życiem codziennym, własnymi zainteresowaniami, wyrażać nadzieję, określać i uzasadniać cele, wypowiadać się o przeszłości z uwzględnieniem częstotliwości, powtarzalności, czasu trwania zdarzeń.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
-potrafi rozróżnić i nazwać różne typy tekstów (argumentacyjny, narracyjny), objaśnia specyfikę tekstów w dyskursie medialnym (np. reportaż, wywiad)
-rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania
-potrafi pisać krótkie sprawozdania i podawać własną opinię w formie liniowego ciągu prostych, pojedynczych stwierdzeń oraz szczegółowo opisy na tematy związane z własnymi zainteresowaniami
-rozumie główne wątki prostych nagrań na znane tematy lub tematy specjalistyczne, pod warunkiem znajomości tematu oraz jasnej struktury wypowiedzi
- potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc niedługie zdania tworzy wypowiedź ustną omawiając zagadnienia krótkiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując oryginalne słownictwo i porządek logiczny
- potrafi rozróżnić i produkować nowe dźwięki
- dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną
Kryteria oceniania
EXAMEN
Egzamin z modułu PNJF obejmuje treści realizowane w semestrze zimowym i letnim
Student zobowiązany jest zaliczyć przedmioty wchodzące w zakres modułu PNJF z semestru zimowego nie później niż do 15 kwietnia.
Student, który zaliczył przedmioty wchodzące w zakres modułu PNJF z semestru zimowego w wyżej wymienionym terminie ma prawo uczestniczyć w zajęciach PNJF w semestrze letnim, uzyskać z nich zaliczenie i przystąpić do egzaminu PNJF w sesji letniej,
Student, który nie zaliczył przedmiotów wchodzących w zakres modułu PNJF z semestru zimowego, we wskazanym w punkcie poprzednim terminie, nie ma prawa podchodzić do egzaminu PNJF w sesji letniej. Do egzaminu PNJF może przystąpić w sesji poprawkowej (wrzesień), pod warunkiem zaliczenia całego modułu PNJF w sesji poprawkowej w terminie wyznaczonym przez prowadzącego. Wpisanie się na listę obecności jest równoznaczne z akceptacją zasad regulaminu.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
‒ Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.
‒ Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire,
CLE international (2007),
‒ Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International
‒ Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995
‒ Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002
‒ Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.
‒ Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: