Praktyczna nauka języka duńskiego 09-PNJDUN-36
czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie B1+ wg ESOKJ
ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów (mówionych i pisanych) duńskich na poziomie B1+ wg ESOKJ
ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie B1 wg ESOKJ
prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu B1 wg ESOKJ
ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu B1 wg ESOKJ
prezentacja, omówienie i ćwiczenia dotyczące podstawowych zagadnień z zakresu prawidłowej intonacji, asymilacji oraz rozmieszczenia akcentu wyrazowego i zdaniowego w języku duńskim
prezentacja gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) i ćwiczenia w zakresie jej praktycznej znajomości na poziomie B1 wg ESOKJ
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych
prezentacja poszerzonych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach
ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie duńskie teksty pisane i mówione na poziomie B1+ wg ESOKJ
potrafi poprawnietworzyć krótkie teksty pisane i mówione w języku duńskim na poziomie B1 wg ESOKJ
posiada aktywny zasób słownictwa duńskiego na poziomie B1 wg ESOKJ
posiada kompetencje komunikacyjne w języku duńskim na poziomie B1 wg ESOKJ
zna i rozumie zasady związane z prawidłową intonacją, asymilacjami, akcentem wyrazowym i zdaniiowym występującymi w języku duńskim oraz potrafi zastosować je w praktyce praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego na poziomie B1/B1+ eg WSOKJ
zna zasady transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i potrafi je zastoswać w praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego, tj na poziomie B1/B1+ wg ESOKJ
potrafi stosować zasady asymilacji oraz prawidłowo umiejscowić akcent w pojedynczych wyrazach i zdaniach
posiada ogólną wiedzę w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia), adekwatną do poziomu B1 wg ESOKJ
potrafi korzystać ze słowników jedno- i dwujęzycznych i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim adekwatnie do swoich kompetencji językowych, yj na poziomie B1/B1+ wg ESOKJ
potrafi pracować w grupie oraz umiejętnie przyjmować w niej różne zadania w zakresie objętym modułem 09-PNJDUN-36
posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą kultury Danii i życia codziennego w tym kraju
potrafi samodzielnie pracować i uczyć się z wykorzystaniem wskazanych i samodzielnie znalezionych materiałów, w tym zasobów internetowych, na poziomie adekwatnym do swoich kompetencji językowych,tj na poziomie B1/B1+
Kryteria oceniania
ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem F: omówienie wyników ćwiczeń (indywidualnie bądź na forum grupy)
P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki
ćwiczenia w zakresie tworzenia tekstów ustnych i pisemnych F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań
ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem F: omawianie wyników ćwiczeń
P: test leksykalny
ćwiczenia komunikacyjne, gramatyczne, pisemne (w tym grupowe i z wykorzystaniem zasobów internetowych) i w zakresie rozumienia ze słuchu F: omawianie wyników ćwiczeń
P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu
praktyczne ćwiczenia fonetyczne oparte na tekstach autentycznych F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy
P: test z zakresu fonetyki
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Biørn, Merethe & Hanne Hessedahl (1983). Øvebog i dansk for udlændinge. København: Akademisk Forlag.
Hansen, Erik (2005). Dæmonernes port. København: Reitzels Forlag.
Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2002). Under overfladen. København: Alfabeta Forlag
Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 1. København: Special-pædagogisk forlag.
Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 2. København: Special-pædagogisk forlag.
Kledal, Ann & Barbara Fischer-Hansen (1999). Arbejdshæfte til basisgramatikken. Parat start 3. København: Special-pædagogisk forlag.
Køneke, Michael; Nielsen, Lone (2003). Treeren. København: Nyt Teknisk Forlag
Rajnik, Eugeniusz (2006). Podstawy gramatyki duńskiej z ćwiczeniami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Thorborg, Lisbet (1998) [1992]. Dansk grammatik i praksis. København: Akademisk Forlag
Thorborg, Lisbet (2005). Breve trin for trin 1. Albertslund: Forlaget Synope
Thorborg, Lisbet (2005). Breve trin for trin 2. Albertslund: Forlaget Synope
Turell, Dan (2000). Mord i marts. København: Special-pædagogisk forlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: