Praktyczna nauka języka duńskiego 09-PNJDUN-26
Opis treści kształcenia
czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie B1 wg ESOKJ oraz tekstów literackich (np. literatura dziecięca) adekwatnych do poiomu językowego studentów
ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów (mówionych i pisanych) duńskich na poziomie B1 wg ESOKJ
ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu A2/B1 wg ESOKJ
ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu A2/B1 wg ESOKJ
prezentacja i omówienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski i spółgłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego
ćwiczenia w zakresie praktycznego zastsowania znajomości zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA
przedstawienie jakościowej analizy samogłosek i spółgłosek duńskich oraz ćwiczenia w zakresie doskonalenia umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni
prezentacja gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) i ćwiczenia w zakresie jej praktycznej znajomości na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
ćwiczenia z wykorzystaniem słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych
prezentacja podstawowych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach
ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozumie duńskie teksty pisane i mówione na poziomie B1 wg ESOKJ
potrafi prawidłowo tworzyć krótkie teksty pisane i mówione w języku duńskim na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
posiada aktywny zasób słownictwa duńskiego na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
posiada kompetencje komunikacyjne w języku duńskim na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski i spółgłoski) oraz podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego
zna zasady transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i potrafi je zastoswać w praktyce w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego, tj. dla poziomu A2-B1 wg ESOKJ
zna różnice jakościowe pomiędzy samogłoskami i spółgłoskami duńskimi oraz potrafi poprawnie realizować samogłoski i spółgłoski duńskie w samodzielnych wypowiedziach w zakresie adekwatnym do swojej znajomości języka duńskiego
posiada ogólną wiedzę w zakresie praktycznej znajomości ortografii języka duńskiego i jego gramatyki (morfologia, składnia), adekwatną do poziomu A2/B1 wg ESOKJ
potrafi korzystać ze słowników dwujęzycznych języka duńskiego i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim w zakresie adekwatnym do swoich kompetencji językowych na poziomie A2/B1 wg ESOKJ
potrafi pracować w grupie oraz umiejętnie przyjmuje w niej różne zadania w zakresie objętm modułem 09-PNJDUN-26
posiada podstawową wiedzę dotyczącą kultury Danii i życia codziennego w tym kraju
potrafi samodzielnie uczyć się wykorzystaniem wskazanych materiałów (w tym internetowych) w zakresie adekwatnym do swoich kompenetncji językowych na poziomie A2/B1
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
F: omówienie prac pisemnych (indywidualnie bądź na forum grupy)
P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki
F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań
P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu
F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy
P: test z zakresu fonetyki
przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Usłyszysz nagranie wymowy 10 słów duńskich. Na załączonej liście zaznacz słowa, które słyszysz.
2. Przetranskrybuj następujące wyrazy:
3. Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi formami gramatycznymi wyrazów podanych w nawiasach.
4. Napisz krótką historię (150-200 słów) na podstawie załączonego zdjęcia.
5. Wysłuchaj dialogu i odpowiedz na poniższe pytania.
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Balicki, Maciej (2008). Troll 1. Język duński: teoria i praktyka. Poziom podstawowy. Gdańsk: słowo / obraz terytoria
Jespersen, Bodil & Grethe Maribo (1999). Mellem linjerne. København: Alinea.
Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2001). Mere dansk. København: Alinea .
Kirkegaard, Ole Lund (2009) [1975]. Gummi-Tarzan. København: Gyldendal
Køneke, Michael; Nielsen, Lone (2003). Toeren. København: Nyt Teknisk Forlag
Lecocq, Ben (2009). 5 emner. København: Alfabeta
Lecocq, Ben (2010). 5 nye emner. København: Alfabeta
Pude, Angela (2007). Vi snakkes ved! Ismaning: Hueber Verlag
Snefstrup, Kirsten & Lars Moeller (2009). Det lyder godt. København: Alfabeta
Thorborg, L. (2001). Dansk udtale i praksis. København: Akademisk Forlag
Thorborg, Lisbet (2003). Dansk udtale. Øvebog. København: Akademisk Forlag
Thorborg, L. (2006). Dansk udtale i 49 tekster. København: Forlaget Synope
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: