Praktyczna nauka języka duńskiego 09-PNJDUN-16
Opis treści kształcenia
czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ
ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ
ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+ wg ESOKJ
prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu A1+ wg ESOKJ
ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu A1+ wg ESOKJ
prezentacja i omówienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego
prezentacja zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i ćiwczenia w zakresie jej praktycznego zastsowania
przedstawienie jakościowej analizy samogłosek duńskich i ćwiczenia w zakresie doskonalenia umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni
prezentacja ortografii języka duńskiego i jego gramatyki (morfologia, składnia) oraz ćwiczenia w zakresie ich praktycznej znajomości na poziomie A1+ wg ESOKJ
przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz instruktaż w zakresie korzystania z nich
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych
prezentacja elementarnych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach
ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
F: omówienie wyników ćwiczeń (indywidualnie bądź na forum grupy)
P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki
F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań
F: omawianie wyników ćwiczeń
P: test leksykalny
F: omawianie wyników ćwiczeń
P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu
F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy
P: test z zakresu fonetyki
przykładowe zadania(pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Usłyszysz nagranie wymowy 10 słów duńskich. Na załączonej liście zaznacz, które słowa słyszysz.
2. Przetranskrybuj następujące wyrazy:
3. Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi formami gramatycznymi wyrazów podanych w nawiasach.
4. Napisz krótkie opowiadanie w czasie przeszłym (maksymalnie 150 słów) na podstawie załączonej historyjki obrazkowej.
5. Wysłuchaj dialogu i odpowiedz na poniższe pytania
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Balicki, Maciej (2008). Troll 1. Język duński: teoria i praktyka. Poziom podstawowy. Gdańsk:
słowo / obraz terytoria
Bostrup, Lise (2001). Aktivt dansk. København: Akademisk Forlag
Bostrup, Lise (2001). Intensivt dansk. København: Akademisk Forlag
Bostrup, Lise & Bogusława Sochańska (2006). Aktivt dansk. Język duński dla początkujących.Gramatyka i Słownictwo. København: Alfabeta Forlag.
Jespersen, Bodil & Grethe Maribo (1999). Mellem linjerne. København: Alinea.
Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2001). Mere dansk. København: Alinea.
Kirkegaard, Ole Lund (2009) [1975]. Gummi-Tarzan. København: Gyldendal
Køneke, Michael & Lone Nielsen (2003). Etteren. København: Nyt Teknisk Forlag
Køneke, Michael & Lone Nielsen (2003). Toeren. København: Nyt Teknisk Forlag
Lecocq, Ben (2009). 5 emner. København: Alfabeta
Lecocq, Ben (2010). 5 nye emner. København: Alfabeta
Pude, Angela (2007). Vi snakkes ved! Ismaning: Hueber Verlag
Snefstrup, Kirsten & Lars Moeller (2009). Det lyder godt. København: Alfabeta
Thorborg, L. (2001). Dansk udtale i praksis. København: Akademisk Forlag
Thorborg, Lisbet (2003). Dansk udtale. Øvebog. København: Akademisk Forlag
Thorborg, L. (2006). Dansk udtale i 49 tekster. København: Forlaget Synope
Øckenholt, Michael (2000). Dansk er ikke så svært. København: Gyldendal
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: