Praktyczna nauka języka chińskiego - kompozycja tekstu 09-PNJChKT-M-44
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wprowadzenie do tekstów argumentacyjnych – struktura.
Teksty argumentacyjne: opis wydarzeń i argumentacja.
Interpunkcja oraz kolejność wyrazów w zdaniu.
Teksty argumentacyjne: porównanie i kontrast w kontekście argumentacji.
Ćwiczenia retoryczne: zadawanie pytań, odpowiadanie, porównania.
Teksty argumentacyjne: argumentacja na podstawie badań.
Ćwiczenia gramatyczne: łączenie fraz.
Teksty argumentacyjne: argumentacja na podstawie faktów.
Ćwiczenia gramatyczne: łącznie fraz oraz spójniki.
Ćwiczenia z zakresu wyrażeń idiomatycznych chengyu.
Ćwiczenia z zakresu ortografii i budowy zdań.
Teksty argumentacyjne: argumentacja na podstawie teorii.
Język pisany a mówiony: przekształcanie zdań.
Teksty argumentacyjne: kontrargumentacja.
Ćwiczenia retoryczne: analogia i hiperbola.
Ćwiczenia frazeologiczne i leksykalne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
umiejętność pisania tekstów narracyjnych na tematy społeczne, polityczne, kulturalne, sportowe (powyżej 800 znaków)
umiejętność pisemnego wyrażania swoich opinii (powyżej 800 znaków)
umiejętność argumentowania (powyżej 800 znaków)
umiejętność tworzenia poprawnych stylistycznie i gramatycznie tekstów
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Pisanie tekstów w języku chińskim
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność pisania tekstów argumentacyjnych, bardzo dobra znajomość struktury tekstów, bardzo dobra umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, bardzo dobra umiejętność stosowania technik retorycznych, bardzo dobra znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania tekstów argumentacyjnych, dobra znajomość struktury tekstów, dobra umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, dobra umiejętność stosowania technik retorycznych, dobra znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania tekstów argumentacyjnych, zadowalająca znajomość struktury tekstów, zadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, zadowalająca umiejętność stosowania technik retorycznych, zadowalająca znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca umiejętność pisania tekstów argumentacyjnych, zadowalająca znajomość struktury tekstów, zadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, słaba umiejętność stosowania technik retorycznych, słaba znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca umiejętność pisania tekstów argumentacyjnych, niezadowalająca znajomość struktury tekstów, niezadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, brak umiejętności stosowania technik retorycznych, brak znajomości różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym.
Literatura
Li, Zengji. Hanyu gaoji xiezuo jiaocheng. T.2. Beijing Daxue Chubanshe: Beijing.
Liu, Chaoying, Qingtao Long (red.). Hanyu kouyu sucheng. Beijing Yuyan Chubanshe: Beijing.
Ma, Jianfei, Ziai Zhu (red.). Sucheng qianghua jiaocheng: Beijing Yuyan Chubanshe: Beijing.
Xiang Shijie Shuoming Zhongguo. Xin Shijie Chubanshe.
Xinhua Yanyu Cidian. Chengyu Zidian. Shangwu Yinshuguan Cishu Yanjiu Zhongxin Bian.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: