Praktyczna nauka języka chińskiego - kompozycja tekstu 09-PNJChKT-M-24
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wprowadzenie: struktura różnego rodzaju tekstów.
Zaawansowane teksty opisowe: charakterystyka postaci.
Zaawansowane teksty opisowe: opis miejsca.
Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne w kontekście tekstów pisanych.
Zaawansowane teksty narracyjne: opis doświadczeń z wycieczki.
Redakcja tekstów objaśniających.
Ćwiczenia frazeologiczne.
Różnice między językiem pisanym a mówionym.
Ćwiczenia z zakresu wyrażeń idiomatycznych chengyu.
Teksty objaśniające i techniki objaśniania: definicje.
Teksty objaśniające i techniki objaśniania: struktura i analiza tekstu.
Teksty objaśniające: wyrażanie opinii i własnego punktu widzenia na temat konkretnej sytuacji.
Teksty objaśniające: wyrażanie opinii i własnego punktu widzenia na temat problemów społecznych.
Teksty objaśniające: wyrażanie opinii i własnego punktu widzenia na temat różnych zjawisk.
Ćwiczenia retoryczne: zadawanie i odpowiadanie na pytania, analogia, hiperbola.
Ćwiczenia retoryczne: ironia, metafora, metonimia.
Teksty objaśniające: wyrażanie opinii i własnego punktu widzenia w odniesieniu do cudzego punktu widzenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
pisze teksty opisowe i narracyjne w języku chińskim;
pisze teksty objaśniające, szczególnie wyrażające własną opinię;
zna formalną strukturę tekstów w języku chińskim i ją analizuje;
stosuje techniki retoryczne;
zna różnice między językiem chińskim mówionym i pisanym;
stosuje wyrażenia idiomatyczne chengyu;
stosuje zaawansowane słownictwo i struktury gramatyczne w tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Esej
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność pisania tekstów narracyjnych i objaśniających, bardzo dobra znajomość struktury tekstów, bardzo dobra umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, bardzo dobra umiejętność stosowania technik retorycznych, bardzo dobra znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania tekstów narracyjnych i objaśniających, dobra znajomość struktury tekstów, dobra umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, dobra umiejętność stosowania technik retorycznych, dobra znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania tekstów narracyjnych i objaśniających, zadowalająca znajomość struktury tekstów, zadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, zadowalająca umiejętność stosowania technik retorycznych, zadowalająca znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca umiejętność pisania tekstów narracyjnych i objaśniających, zadowalająca znajomość struktury tekstów, zadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, słaba umiejętność stosowania technik retorycznych, słaba znajomość różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym;
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca umiejętność pisania tekstów narracyjnych i objaśniających, niezadowalająca znajomość struktury tekstów, niezadowalająca umiejętność wykorzystywania zaawansowanego słownictwa i struktur gramatycznych w tekstach pisanych, brak umiejętności stosowania technik retorycznych, brak znajomości słaba różnic między językiem chińskim mówionym i pisanym.
Literatura
‒ Fazhan Hanyu:goojí xiezuo II
‒ Hanyu xiezuo jiaocheng
‒ Hanyu zongheng xiezuo keben II
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: