Praktyczna nauka języka białoruskiego 09-PNJB-46
Aspekt leksykalny:
Człowiek, jego wygląd zewnętrzny i cechy osobowości:
• wygląd zewnętrzny /portret/, cechy, które nas przyciągają i odpychają,
• ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż – czyli jak zaprezentować siebie,
• charakter człowieka, jego emocje,
• intelekt,
• styl życia, poglądy, uznawane wartości.
Zdrowie człowieka i choroby:
• zagrożenia dla zdrowia i profilaktyka,
• lekarze specjaliści, terapia, lekarstwa, sposoby leczenia,
• współczesne choroby cywilizacyjne, uzależnienia,
• postępowanie w sytuacjach zagrożenia,
• zdrowy styl życia.
W zdrowym ciele... / sport w życiu człowieka /:
• zimowe i letnie dyscypliny sportowe,
• fitness i zdrowy tryb życia,
• imprezy sportowe,
• sporty ekstremalne.
Turystyka, różne formy spędzania czasu wolnego:
• wyjazdy zorganizowane (wybór miejsca, przygotowanie do podróży),
• korzystanie z ofert biur podróży (wybór oferty, reklamacje),
• turystyka piesza (przygotowanie, „niezbędnik turysty”).
Świat wokół nas – ekologia:
• zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka,
• małe i wielkie inicjatywy ekologiczne.
Sprawy codzienne, sprawy przyziemne:
• usługi z jakich korzystamy,
• tradycyjna i nowa działalność usługowa.
Aspekt gramatyczny:
Odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -я (-ё): цяля/ -ё, жарабя/ -ё; rzeczowników na мя: імя, плем, стрэмя; rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -а (-я): бацька, дзядзька, стараста, Ваня oraz rzeczowników wspólnorodzajowych: гарэза, ціхоня, забіяка.
Czasowniki zwrotne/niezwrotne, przechodnie/nieprzechodnie; rekcja czasownika w aspekcie porównawczym.
Sposoby wyrażenia modalności.
Pełna i krótka forma przymiotnika w funkcji orzecznika.
Zaimki przeczące i nieokreślone.
Wyrażenie stosunków przestrzennych.
Wyrażenie stosunków czasowych.
Wyrażenie stosunków ilościowych (liczebniki zbiorowe).
Wyrażenie stosunków przyczynowych.
Zasady pisowni miękkiego znaku i apostrofu.
Pisownia przedrostków i sufiksów.
Pisownia wyrazów złożonych.
Pisownia przyimków złożonych.
Pisownia spójników.
Pisownia partykuł nie, ni, nia z różnymi częściami mowy.
Użycie znaków interpunkcyjnych w zdaniach prostych i złożonych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
potrafi prawidłowo artykułować dźwięki systemu języka białoruskiego, poprawnie stosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach oraz używać odpowiedniej intonacji w zależności od sytuacji komunikacyjnej
rozumie słuchany tekst i potrafi wykonywać zadania z nim związane (łączenie sprawności słuchania z pisaniem oraz mówieniem)
potrafi prawidłowo posługiwać się białoruskim językiem literackim zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej: umie wnioskować, negocjować i uzasadniać swoje opinie w monologu, dialogu i polilogu
potrafi prawidłowo napisać list, charakterystykę, opis i wypracowanie
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielanie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń)
stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe, by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne
potrafi wypowiadać się na temat preferowanych i nie cech wyglądu zewnętrznego, charakteru itp., oceniać i wnioskować;
tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii
tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:
- charakterystykę postaci,
- opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych,
- relacjonowanie wydarzeń,
- przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady ortograficzne
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne
potrafi zastosować podstawowe zasady interpunkcji
potrafi zastosować podstawowe zasady składni
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień),
- terminowe przygotowywanie i oddawanie prac pisemnych (wypracowań, zadań dodatkowych),
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów),
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Oceny / Kryteria oceniania - jakościowe i ilościowe
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 96%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu.
dobry plus (db+; 4,5):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
dobry (db; 4,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
dostateczny plus (dst+; 3,5):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
dostateczny (dst; 3,0):
- kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
niedostateczny (ndst; 2,0):
- kryterium ilościowe: poniżej 61%
- kryteria jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
Zalecana lista lektur (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych):
◦ Беларуская мова, ч.1, Фанетыка. Арфаэпія. Графіка. Арфаграфія. Лексікалогія. Фразеалогія. Марфемная будова слова і словаўтварэнне. Марфалогія, рэд. Л.М. Грыгор’ева, Мінск 2004.
◦ Каляда А., Беларускае літаратурнае вымаўленне, Мінск 2006.
◦ Кірылава Д.У., Правілы беларускай арфаграфіі і пунктуацыі, Мінск 2008.
◦ Клябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю/ Krok po kroku poznajemy Białoruś, Kraków 2010.
◦ Красней В.П., Беларуская мова ў табліцах і схемах, Мінск 2008.
◦ Куліковіч У.І., Правілы сучаснай беларускай арфаграфіі, Мінск 2011.
◦ Мыцык Г., По-белорусси? Пожалуйста = Па-беларуску? Калі ласка, Мінск 2015.
◦ Рамза Т.Р., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
◦ Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
◦ Sajewicz N., Materiały do praktycznej nauki języka białoruskiego, Lublin 2000.
◦ Aktualne gazety i czasopisma białoruskie oraz materiały własne.
Слоўнікі:
◦ Волкава Я.В., Авілава В.Л., Польска-беларускіслоўнік.Słownik polsko-białoruski, рэд. Г.Цыхун, Мінск 2004.
◦ Лукашанец А.А. (рэд.), Беларускі арфаграфічны слоўнік, Мінск 2012.
◦ Плотнікаў Б.А., В.П. Трайкоўская, Слоўнік цяжкасцяў беларускай мовы, Мінск 2004.
◦ Суднік М.Р., Крыўко М.Н., Тлумачальны слоўнік беларскай літаратурнай мовы, Мінск 2002
◦ Aksamitow A., Czurak M., Słownik frazeologiczny białorusko-polski = беларуска-польскі фразеалагічны слоўнік, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: