Praktyczna nauka języka angielskiego, pisanie 09-PNJAwr-55
Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność.
Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę procesu.
Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h).
Potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu.
Kryteria oceniania
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Studenci odpowiadają na pytania, które zostały im wcześniej przedstawione przez prowadzących zajęcia. Egzamin ustny PNJA na III roku sprawdza następujące sprawności językowe: wymowę (dystynktywne brytyjskie lub amerykańskie cechy), poprawność gramatyczna wypowiedzi ustnej, słownictwo, logiczność i płynność wypowiedzi. Studenci muszą uzyskać co najmniej 60% z każdego komponentu aby pomyślnie zdać egzamin PNJA.
Ocena z zajęć tłumaczeniowych stanowi średnią ocen za testy semestralne oraz testy ze słówek z poszczególnych dziedzin (sport, bankowość, turystyka). Brane są również pod uwagę prace domowe oraz praca studenta na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, prezentacje z danej dziedziny), jak również obecność na zajęciach.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Oshima, A. and A. Hogue Writing Academic English
Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph.
Morenberg, M. 1998. The Writer’s Options
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Smalzer, W. R. 1996. Write to Be Read
Arnaudet, Martin L. 1990. Paragraph Development (+teacher’s guide)
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading.
Hamp-Lyons, L. and B. Heasley. 1992. Study Writing
Imhoof, M. and H. Hudson. 1975. From Paragraph to Essay
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: